Asiakascase: Vaatteet ompelijalle Pakettipiste-automaattien kautta

Suomessa ainutlaatuinen palvelu tarjoaa mahdollisuuden ostaa vaatteiden korjauspalvelut verkon kautta. Vaatteet kulkevat korjattavaksi ompelijalle ja takaisin Pakettipiste-automaattien kautta. Kierto tapahtuu keskimäärin kolmessa päivässä.

Onko sinulla kaapissa vaatteita, joista saumat ovat revenneet tai vetoketju mennyt rikki? Vaatteet odottavat kaapissa ompelijalle päätymistä, mutta usein on helpompaa ostaa uusia vaatteita kuin korjauttaa vanhoja.

Tämä tilanne oli totta StichMe:n yrittäjille ja sitä kautta lähdettiin ideaa tutkimaan Aalto-yliopiston startup-yrittäjyyskurssilla. Yrittäjät Henri Kämäräinen ja Leevi Vahvelainen perustivat StichMe:n vuoden 2019 lopulla.

”Halusimme tarjota uudenlaisen palvelun myötä ihmisten lempivaatteille lisää käyttöikää. Meillä oli vahva tahtotila tehdä mahdollisimman hyvä palvelu ja asiakaskokemus, jotta vaatteiden korjaamisesta tulee uuden ostamisen rinnalle todellinen vaihtoehto”, toteaa Henri Kämäräinen.

Korjaustyöt ostetaan StichMe:n verkkokaupasta, joka toimii kuten mikä tahansa verkkokauppa. Asiakas vie korjattavat vaatteet Pakettipiste-automaatille, josta vaatteet kulkevat ompelijalle.

”Kävelimme lukemattomiin ompelimoihin sisään henkilökohtaisesti kysymään, josko yhteistyö ja vaatteiden korjaus kiinnostaisi. Halukkaita ompelijoita olisi enemmänkin, etenkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella.”

Vaatteiden korjauttaminen on vastuullisuutta

Vastuullisuus on tällä hetkellä pinnalla kaikkialla. Kuluttajat haluavat tehdä vastuullisia valintoja ja tähän vastaa StichMe:n palvelun helppokäyttöisyys ja hinnoittelu, joka tekee kannattavaksi edullisempienkin vaatteiden korjaamisen. Vaatteet kulkevat korjattavaksi samoissa kuljetuksissa Pakettipisteen muiden asiakkaiden lähetysten kanssa. Näin kuljetuksissa on huomioitu ympäristöystävällisyys.

”Yksien farkkujen valmistus kuluttaa 10 000 litraa vettä ja 33.4 kiloa hiilidioksidia. Pikamuoti on yksi maailman suurimmista ongelmista melkein millä tahansa mittarilla; vesi, hiilijalanjälki tai ihmisoikeudet. Myös asiakkaillemme yltiöpäisen kuluttamisen vastainen missiomme on tärkeä ja samaistuttava. Meille oli tärkeää hinnoitella palvelu siten, että myös edullisia vaatteita olisi kannattavaa korjata.”

Korjauspalvelua hyödyntävät erilaiset asiakkaat opiskelijoista ensimmäistä kertaa pakettiautomaattia käyttäviin. Palaute on kannustanut yrittäjiä eteenpäin.

”Asiakkaita löytyy laidasta laitaan, mutta esimerkiksi farkkuja korjauttavat asiakkaat ovat olleet pääsääntöisesti 30–40-vuotiaita miehiä. Toinen tyypillinen asiakas on juuri käynyt vaatekaapin läpi ja lähettää kerrallaan jopa viisi vaatetta korjattavaksi tai muokattavaksi. Joukkoon mahtuu myös uudesta palvelumallista kiinnostuneita opiskelijoita. Palaute on ollut erinomaista. Paljon tulee toiveita siitä, mitä tuotteita ja palveluita tulisi lisätä. Ompelijoista on toivottu enemmän esittelyitä.”

Pakettipiste valikoitui yhteistyökumppaniksi, jolta löytyy ymmärrys ja joustavuus

”Ensimmäisestä yhteydenotosta alkaen yhteistyö Pakettipisteen kanssa on ollut rakentavaa. He ymmärtävät tarpeemme ja ovat valmiita joustamaan tarvittaessa. Loppupeleissä kaikki on ihmisistä kiinni ja Pakettipisteen kanssa olimme heti samalla aaltopituudella – myös siellä nähtiin liiketoimintamme potentiaali.”

Seuraavaksi StichMe on laajentamassa palveluaan koko Suomen kattavaksi. Jatkossa myös kansainvälistyminen on tavoitteena.

”Parempaa yhteistyökumppania kuin Pakettipiste saa hakea. Erityisesti arvostan heidän kykyään vastata asiakkaan muuttuviin tarpeisiin nopeasti sekä uusien tuotteiden pilotointia. Aloitimme yhteistyön nopeasti ja heti ensimmäisen tapaamisen jälkeen olimme jo linjanneet yhteisen pilottihankkeen. Nyt olemme jo suunnitelleet kaksi seuraavaa yhteistä kehityskohdetta.”

”Olen täysin varma, että hyvin alkanut yhteistyö Pakettipisteen kanssa vain kypsyy ja kehittyy hyvän viinin lailla myöskin jatkossa!”

Lue lisää StichMe:stä:
www.stichme.com

Kiinnostuitko yhteistyöstä Pakettipisteen kanssa?
Vastaamme mielellämme kysymyksiisi:
Myyntijohtaja Erkki Vehman
erkki.vehman@pakettipiste.fi
0400 780935
myyntipalvelu@pakettipiste.fi