Superkauppa – Black Fridayn konkari

Superkauppa on Black Fridayn saralla konkari, sillä heillä on menossa jo yhdestoista Black Friday –kampanja. Superkaupan yrittäjä Erkki Kirjalainen kertoo heidän kokemuksiaan Black Fridaystä vuosien varrelta.

Superkauppa mukana ensimmäisten joukossa

Erkki kertoo heidän aloittaneen ensimmäisten joukossa vuonna 2010 Black Friday –kampanjoinnin, jolloin tämä ei ollut vielä valtavirtaa Suomessa ja esimerkiksi suurilla elektroniikkaketjuilla ei ollut juurikaan Black Friday –kampanjoita.

”Ensimmäisinä vuosina tarjouksia oli vähemmän ja tarjoukset olivat rajoitetumpia ja kampanjat kestivät vain yhden päivän. Nyt monet kaupat markkinoivat Black Fridayta koko viikon tai jopa pidempään.

Alennukset ovat usein verrattavissa normaaleihin tarjouksiin. Erottautuminen on siis vaikeampaa kuin Black Fridayta tunkee useamman viikon joka tuutista.”

”Jos kauppa haluaa oikeasti erottua Black Friday tarjouksilla, täytyy tarjousten olla todellakin jotain erityislaatuista. Se, että tavalliseen tarjoukseen laitetaan Black Friday leima päälle, ei välttämättä auta houkuttelemaan asiakkaita.”

Black Friday toimii joulukaupan lähtölaukauksena

Erkki toteaa Black Fridayn olevan sellainen joulumyynnin lähtölaukaus, jolloin kuluttajat odottavat mitä silloin tulee ja sitten tekevät jouluostokset sen jälkeen. Black Fridayn aikaan Superkaupasta ostetaan erityisesti joululahjoja, joista suosituimmiksi ovat nousseet lelut.

”Aloitamme kampanjaan valmistautumisen alkusyksystä, jolloin mietitään sopivia kampanjoita ja päätetään kampanjatuotteet. Valitsemme kampanjaan suosittuja tuotteita, joita pystymme myymään sopivan erän huomattavasti tavallista edullisempaan hintaan. Tämä on meidän kokemuksemme mukaan saada paras teho kampanjasta irti. Suurin merkitys Black Fridaylla on se, että silloin myynti pomppaa isosti ja pysyy korkealla jouluun saakka. Näin ainakin meillä on.”

”Tänä vuonna saattaa olla, että ihmisillä on enemmän rahaa käytettävänä, koska sitä kulu matkailuun. Toisaalta monella voi tietenkin olla myös niukka joulu taloustilanteen vuoksi. Vaikea ennustaa oikeastaan.”

”Black Friday markkinoinnin kohdistamme vanhoille asiakkaille sähköpostin ja Facebookin kautta. Uusia asiakkaita tavoittelemme lähinnä Googlen ja Facebookin kautta, kokemuksen perusteella potentiaaliselle ostajaryhmälle kohdistaen.”

Lopuksi vielä erikoinen muisto Black Fridaysta

 ”Lopuksi tulee vielä mieleen erikoinen muisto ensimmäisiltä vuosilta, kun aloitimme Black Friday -kampanjointia. Saimme sähköpostia itseltään entiseltä rallitähdeltä, Marcus Grönholmilta. Grönholm lähestyi asianajan laatiman kirjepohjan kanssa. Hän kertoi, että hänellä on Suomessa yksinoikeus käyttää Black Friday nimeä. Tähän hän sitten lisäsi, että meidän pitäisi maksaa hänelle nimen käytöstä. Asiaa selviteltyämme päätimme jättää kuitenkin asian huomioimatta ja jatkoimme suunnitellulla mallilla ilman asian huomioimista. (Jos tämä merkillinen episodi kiinnostaa, niin asiaa voi hakea googlesta vaikkapa hakulauseella “Marcus Grönholm Black Friday”).”

Lopuksi Erkki toivottaa kaikille mukavaa loppusyksyä ja joulun odotusta!

Superkauppa on Pakettipisteen ja Postituspoikien asiakas.

Heräsikö kysymyksiä, ota yhteyttä:

Myyntijohtaja Erkki Vehman
erkki.vehman@pakettipiste.fi
040 078 0935