Usein kysyttyjä kysymyksiä

Mikä Pakettipiste on?

Pakettipiste on Lehtipiste Oy:n valtakunnallinen pakettiautomaattien verkosto, johon voit ohjata verkkokaupasta tai muualta tilaamasi paketin.

Miten Pakettipiste toimii?

Pakettipiste-automaatteihin saapuvat lähetykset toimitetaan aamujakeluna jopa kuutena päivänä viikossa. Voit noutaa  paketin tekstiviestillä saapuneen koodin avulla itsepalveluna.

Mitä Pakettipiste-automaatilla voi tehdä?

Pakettipiste-automaateista voit noutaa saapuneita paketteja ja lähettää tuotepalautuksia. Pakettipiste-automaateista voit lähettää Matkahuollon ja DHL Expressin paketteja. Automaatteihin lisätään lähitulevaisuudessa uusia palveluja, kuten Click & Collect -palvelut, jotka toteutetaan yhdessä sijoituspaikan kauppapalvelujen kanssa.

Miten noudan paketin Pakettipiste-automaatista?

  1. Saat tekstiviestillä lokeron avaamisen tarvittavan koodin paketin saavuttua Pakettipiste-automaattiin.
  2. Valitse pakettiautomaatin näytöltä vaihtoehto Nouda.
  3. Syötä tekstiviestissä oleva 8-numeroinen koodi, jolloin pakettisi sisältävä lokero avautuu.
  4. Ota paketti lokerosta ja sulje lokeron ovi. Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!

Miten palautan paketin Pakettipiste-automaatilla?

  1. Verkkokauppalähetystä palauttaessa tarvitset tilauksen mukana toimitetun valmiin palautusosoitekortin tai verkkokaupan toimittaman aktivointikoodin.
  2. Jos käytössäsi on aktivointikoodi, kirjoita paketin päälle aktivointikoodi, lähettäjän nimi, osoite ja gsm-numero ja vastaanottajan nimi ja osoite.
  3. Valitse pakettiautomaatin näytöltä vaihtoehto Lähetä.
  4. Skannaa palautusosoitekortissa oleva viivakoodi tai syötä aktivointikoodi näytön ohjeiden mukaan. Valitse Hyväksy.
  5. Valitse näytöltä sopivan kokoinen lokero (S-XL). Valitsemasi lokeron ovi avautuu automaattisesti.
  6. Laita paketti lokeroon ja sulje lokeron ovi.
  7. Pakettiautomaatista ei saa erillistä kuittia palautuksesta. Tieto palautuksesta tallentuu automaattisesti seurantajärjestelmään.

Mihin voin palauttaa pakettini automaatin ollessa täynnä?

Matkahuollon paketin voit palauttaa lähimpään Matkahuollon palvelupisteeseen. Tarkista palvelupiste asiakaspalvelustamme tai katso lähin palvelupiste https://www.matkahuolto.fi/palvelupisteet.

DHL Express -paketin voit palauttaa lähimpään DHL-palvelupisteeseen. Lähimmät palvelupisteet saat varmistettua asiakaspalvelustamme tai osoitteesta https://locator.dhl.com/.

Miten lähetän paketin Pakettipiste-automaatilla?

Pakettipisteen automaateista voit lähettää alkuvaiheessa Matkahuollon ja DHL Expressin paketteja. Automaattien lähetys- ja noutopalveluja lisätään lähitulevaisuudessa.

Huomioitahan pakettia lähettäessä, että paketin suurin paino voi olla 35 kg ja suurimman lokeron koko on korkeus 70 cm, leveys 40 cm, syvyys 57 cm. Lähetyksestä ei saa erillistä kuittia.  Tieto lähetyksestä tallentuu automaattisesti seurantajärjestelmään.

Mitä teen epäillessäni pakettini kadonneen?

Mikäli epäilet pakettisi kadonneen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme
ma-su klo 7-21 0800 94 020. Ota esille lähettäjän seurantatunnus.
Teemme parhaamme pakettisi löytämiseksi.

Matkahuollon lähetykset

Näin lähetät Matkahuollon paketin Pakettipiste-automaatista:

  1. Osta paketille kuljetus osoitteessa matkahuolto.fi.
    Saapumisilmoitus lähetetään vastaanottajalle tekstiviestitse, joten varmistathan, että lähetystiedoissa antamasi matkapuhelinnumero on oikein.
  2. Saat tilausvahvistuksessa aktivointikoodin. Kirjoita aktivointikoodi, lähettäjän nimi, osoite ja matkapuhelinnumero sekä vastaanottajan nimi ja osoite paketin päälle.
  3. Valitse Pakettipisteen pakettiautomaatin keskipaneelin näytöltä vaihtoehto Lähetä.
  4. Syötä aktivointikoodi näytön ohjeiden mukaan. Valitse Hyväksy.
  5. Valitse näytöltä paketille sopivan kokoinen lokero (S-XL). Valitsemasi lokeron ovi avautuu automaattisesti.
  6. Laita paketti lokeroon ja sulje ovi.
  7. Seuraa paketin kulkua osoitteessa matkahuolto.fi tilausvahvistuksessa olleen lähetystunnuksen avulla.

Tarkemmat ohjeet Matkahuollon paketin lähettämiseen löytyy Matkahuollon verkkosivuilta www.matkahuolto.fi/pakettipalvelut/nain-kaytat-pakettiautomaattia.

DHL Express -lähetykset

Miten saan DHL Express -lähetykseni Pakettipiste-automaattiin?

  1. Saat DHL Expressiltä tekstiviestin ja/tai sähköpostin, jossa kerrotaan lähetyksen arvioitu saapumispäivä ja tarjotaan mahdollisuutta noutaa lähetys DHL:n palvelupisteestä.
  2. Klikkaa viestissä olevaa linkkiä ja valitse sopiva Pakettipiste-automaatti.
  3. Jos et ole saanut viestiä ja lähetyksesi on matkalla, voit vierailla osoitteessa https://delivery.dhl.com/.

Miten voin lähettää DHL Express –lähetykseni Pakettipiste-automaatista?

  1. Valmistele lähetyksesi ja kiinnitä paketin päälle lähetyskohtainen osoitekortti eli DHL-rahtikirja.
    • Jos maksat kuljetuksen kortilla tai verkkopankissa, valmistele lähetys www.expresseasy.fi -sivustolla. Mikäli mahdollista, tulosta DHL-rahtikirja maksettuasi lähetyksen. Jos sinulla ei ole tulostusmahdollisuutta, kirjoita paketin päälle DHL Waybill -numero.
    • Jos sinulla on DHL-asiakasnumero, valmistele lähetys yrityksesi MyDHL+ -sivustolla. Tulosta DHL-rahtikirja sivuston kautta.
    • Jos lähetyksesi on verkkokaupan asiakaspalautus ja olet saanut myyjältä DHL-rahtikirjan, pakkaa lähetyksesi ja poista alkuperäinen osoitekortti pakkauksesta ja korvaa se uudella, verkkokaupalta saamallasi DHL-rahtikirjalla
  2. Valitse Pakettipisteen pakettiautomaatin kosketusnäytöltä vaihtoehto Lähetä.
  3. Syötä osoitekortilla eli DHL-rahtikirjalla mainittu Waybill-numero.
  4. Joko automaatti avaa sinulle pakettisi mittojen mukaisesti sopivan kokoisen lokeron oven tai pyytää sinua valitsemaan lähetyksellesi sopivan lokeron.
  5. Laita paketti lokeroon ja sulje ovi.
  6. Voit seurata lähetyksesi kulkua Waybill-numerolla osoitteessa www.dhl.fi/express.

Missä Pakettipiste-automaatit sijaitsevat?

Pakettipiste-automaatit sijaitsevat kauppakeskuksissa, kaupoissa ja ABC-asemilla.

Missä on minua lähinnä oleva Pakettipiste-automaatti?

Voit tarkistaa sinua lähimmän Pakettipiste-automaatin sijainnin kartasta, jossa pystyt hakemaan oman paikkakunnan automaatit.

Milloin paikkakuntani saa Pakettipiste-automaatin?

Verkkosivuiltamme näet jo asennetut automaatit ja asennukseen tulossa olevien automaattien sijainnin.

Millaisia Pakettipisteen automaatit ovat?

Automaatit ovat ulkonäöltään raikkaan turkooseja. Automaattien koot vaihtelevat sijaintipaikan koon ja arvioidun pakettivirran mukaisesti. Automaateissa on 50–100 erikokoista lokeroa, joihin paketit toimitetaan, ja joista niitä voidaan lähettää. Automaattien laitetoimittaja on tanskalainen Swipbox International.

Lokeroiden koot:

S (korkeus 10 cm, leveys 40 cm, syvyys 57 cm)
M (korkeus 22 cm, leveys 40 cm, syvyys 57 cm)
L  (korkeus 46 cm, leveys 40 cm, syvyys 57 cm)
XL (korkeus 70 cm, leveys 40 cm, syvyys 57 cm)

Miten Pakettipisteen automaatit poikkeavat Postin vastaavista?

Pakettipisteen automaattiverkosto on Postista poiketen kaikille kuljetusliikkeille avoin verkosto. Automaatteihin on mahdollista tilata Matkahuollon, PostNordin ja DHL:n kuljettamia paketteja.

Tarvitsenko paketin noutamiseen henkilöllisyystodistusta?

Et tarvitse. Voit noutaa paketin automaatista syöttämällä tekstiviestinä saamasi koodin.

Voiko joku toinen hakea paketin puolestani?

Kyllä voi. Paketin noutoon tarvitaan ainoastaan tekstiviestillä lähetettävä koodi.

Voinko maksaa paketin automaatissa?

Automaateissa ei ole maksumahdollisuutta. Palvelujen lisääntyessä maksumahdollisuus tulee verkkosivuillemme.