Tavarapyörä on kuljettanut lähetyksiä läpi talven

Jatkona viime kesän pyöräjakeluille lähetykset ovat kulkeneet tavarapyörällä Helsingin keskustassa läpi talven. Pakettipiste ja ekologisia kuljetusratkaisuja kehittävä A2B starttasivat yhteistyön kesäkuussa 2020 käynnistyneen Helsingin kaupungin Forum Virium – lähijakeluhankkeen myötä. Osana hanketta Pakettipiste korvasi kaksi päivittäistä jakeluautoreittiä ympäristöystävällisellä tavarapyörällä.

Kesäjakelut sujuivat todella hyvin. Pakettipisteellä on tavoitteena entistä vähäpäästöisempi tulevaisuus, joten syksyn tullen jatkoimme jakeluautoreittien korvaamista. Mielenkiinnolla jäimme odottamaan miten talvi vaikuttaa pakettien kuljettamiseen tavarapyörällä”, kertoo Pakettipisteen myyntijohtaja Erkki Vehman.

Runsasluminen talvi antoi arvokasta tietoa

Talvi on ollut Helsingin keskustaa myöten runsasluminen, joten jakelusta vaihtelevissa sääolosuhteissa on kertynyt paljon kokemusta talven aikana.

”Minulla ja varsinkin pyörälähetti Sebastianilla on kokemusta jo aiemman yritykseni aikaisesta talvipyöräilystä. Aiemmin ajettiin maastopyörillä kaikkea kuorista pieniin paketteihin. Nyt on sähköavusteinen tavarapyörä ja paketteja käytännössä suurin osa toimituksista. Jaamme Pakettipisteen lähetysten lisäksi tavarapyörällä muutamalle muulle asiakkaalle paketteja”, kertoo A2B:n yrittäjä Tero Kakko.

”Jakelu on sujunut yllättävän hyvin talvella ja olemme keränneet arvokasta tietoa sekä oppia tulevien talvien varalle. Lumet olivat auraamatta joinakin aamuina niin pahasti, että ajoimme sähköautolla lenkit. Onneksi näitä päiviä oli vain muutama. Olosuhteet voivat olla ankarat talvella, mutta onneksi varusteet ovat hyvät. Talvipyöräily on nostanut vuosi vuodelta suosiotaan. Ennen olimme melkein ainoita pyörällä talvella liikkujia.”

Tavarapyörällä ajaminen talvella vaatii tarkkuutta ja huolellisuutta

Pakettipisteen jakeluita vie pisteisiin tavaralähetti Sebastian. Hän on alallaan konkari, sillä hän työskenteli fillarilähettinä jo 2000-luvun alkupuolella, jolloin fillarilähettejä näkyi katukuvassa nykyistä enemmän.

”Talvi on ollut poikkeuksellisen vaativa ja vaihteleva säiden puolesta. Parhaat sääolosuhteet tavarapyörällä talvella ajaessa olisivat vähätuulinen pikkupakkanen ja hyvin auratut väylät. Tänä talvena harvoin ovat kaikki toiveet toteutuneet, ainakaan kerralla. Aikaisemmin kuljetimme maastopyörällä paketteja, jotka kulkivat repussa. Tämä oli helpompaa verrattuna tavarapyörällä ajamiseen, joka vaatii talvella tarkkuutta ja huolellisuutta. Ei voi hötkyillä ajamisen kanssa. Aloitan jakelun aamuisin kello kuusi. Talvisin jakelu tapahtuu keskimäärin 20 prosenttia hitaammin kuin kesällä”, sanoo tavaralähetti Sebastian.

Tavarapyörä on ilmastoystävällinen valinta jakeluihin

Tavarapyörän ilmastoystävällisyys kannustaa jatkamaan pakettien kuljettamista jatkossakin läpi talven. Kakko sanoo tavarapyörän jakelun talvella säästäneen päästöissä yhden kokonaisen auton verran, joka tarkoittaa tuhansien kilojen päästövähennystä.

”Pakettiauton CO2-päästöt voivat olla vuodessa 10 000 kiloa. Tavarapyörä on siis ilmastoystävällinen valinta yrityksen jakelutarpeisiin. Lähipäästöttömyys on myös kaupunkien keskustoissa iso asia. Dieselautoista tulee ihmisten terveydelle vaarallisia päästöjä. Tavarapyörä on päästötön eli yhteinen hengitysilmamme pysyy puhtaampana”, kertoo Kakko.

”Pyöräjakelu on tehokas päästöjen vähentäjä, joten käytämme sitä tulevinakin talvina jakeluissamme. Lisäksi kartoitamme pyöräjakelun laajentamista uusiin kaupunkeihin tulevana kesänä”, sanoo Vehman.

Haluatko saada lähetyksesi tavarapyörän kyytiin?
Ota yhteyttä:

Erkki Vehman
040 078 0935
erkki.vehman@pakettipiste.fi

Tero Kakko
050 566 5813
tero.kakko@a2b.fi