Mistä tuotteet verkkokauppaan?

Oikea aika oman verkkokaupan perustamiselle on nyt, koska verkon yli tapahtuvien ostosten määrä kasvaa koko ajan. Mutta miten omassa verkkokaupassa myytävät tuotteet valitaan ja mistä tavarantoimittajia löytyy?

Moni aloitteleva verkkokauppayrittäjä törmää yleiseen ongelmaan: Verkkokauppa on haaveissa tai jo perustamisvaiheessa, mutta tuotteet puuttuvat. Mitä verkkokaupassa kannattaa myydä, ja mistä tuotteita voi hankkia?

Vaihtoehtoja on paljon. Tuotteita voi hankkia kotimaasta tai ulkomailta, käsintehtynä tai tehtailta. Niitä voi suunnitella itse tai niitä voi esimerkiksi tuoda maahan. Tuotteet voivat olla yleisölle uusia tai verkkokaupan valikoima voi keskittyä tuttuihin merkkeihin. Tuotteita voi tilata vain yhdeltä yrittäjältä tai tavarantoimittajia voi olla kymmeniä.

Miten isosta valikoimasta löytyvät ne oikeat tuotteet juuri sinun verkkokauppaasi?

Kohderyhmä määrittelee, mitä verkkokaupassa kannattaa myydä

Asiakas on tärkein myös verkkokaupassa. Kaiken, mitä verkkokaupassasi teet, täytyy pyrkiä palvelemaan asiakkaita mahdollisimman tehokkaasti. Vain siten asiakkaat tulevat ostamaan tuotteita kaupastasi yhä useammin ja voit luoda kanta-asiakaskunnan, joka kannattelee verkkokauppaasi tulevat vuodet ja vuosikymmenet.

Mikäli tahdot keskittyä esimerkiksi retkeilyvälineisiin, sinun kannattaa miettiä, millaisia retkeilyvälineitä alan harrastajat tarvitsevat juuri nyt. Entistä kevyemmille teltoille ja kestävämmille kengille on varmasti kysyntää. Entä hyötyisivätkö retkeilytarvikkeita ostavat asiakkaasi siitä, että tarjoaisit heille kaupassasi myös kalastusvälineitä?

Joskus verkkokaupat voivat palvella vain hyvin kapeaa niche-kohderyhmää kuten tietyn elokuvagenren harrastajia. Tällaiset niche-kaupat saattavat olla hyvin kannattavia esimerkiksi silloin, kun harrastajat ovat intohimoisia ja heillä on halu kuluttaa innostukseensa rahaa. Mieti omia harrastuksiasi ja sitä, mistä tiedät eniten tai minkä suhteen olet intohimoinen. Voisiko verkkokauppasi palvella muita, jotka ovat kiinnostuneet samoista asioista?

Mistä tuotteita voi hankkia?

Tuotteita ja tuoteryhmiä valitessa kannattaa ottaa huomioon esimerkiksi seuraavat mahdollisuudet:

• Oma tuotanto, kuten omien käsityötuotteiden myynti
• Pienet kotimaiset tavarantoimittajat, esimerkiksi korualan toiminimiyrittäjät
• Isot ulkomaiset toimijat, jotka eivät vielä tuo tuotteitaan Suomeen
• Mahdollisuus ostaa tehtaiden valmiita tuotteita
• Mahdollisuus teettää tuotteita tehtaissa omien mittojen ja ideoiden mukaan
• Tuonti kaukomaista kuten Kiinasta tai Intiasta

Nyrkkisääntö on, että mitä lähempää tuotteet tulevat, sen helpompi on vaikuttaa niiden laatuun ja sitä paremmin kommunikointi yleensä sujuu tuottajan kanssa.

Kuinka sitten löytää tuottajat? Ennen kuin korona mullisti maailmaa, kotimaiset tekijät löytyivät messuilta ja erilaisista tapahtumista. Tänään tekijät löytyvät parhaiten netistä, mutta messuillakin kannattaa mahdollisuuksien mukaan käydä tutustumassa alan tarjontaan.

Kotimaisia ja ulkomaisia tavarantoimittajia vertaillessa kannattaa ottaa huomioon myös kuljetus- ja varastointikustannukset. Jos esimerkiksi tuotteet tulevat Kiinasta, niille pitää yleensä hankkia oma varasto Suomen rajojen sisäpuolelta pitkien toimitusaikojen takia. Ilman varastoa tuotteiden saamisessa asiakkaille saattaa kestää liian kauan.

Kuljetuksiin, tuotteiden käsittelyyn ja varastointeihin liittyvät ongelmat on helpoin sivuuttaa käyttämällä apuna luotettavaa kumppania kuten Pakettipistettä, joka ottaa nämä työvaiheet hoitaakseen verkkokauppiaan puolesta. Verkkokauppiaan ei siis tarvitse tehdä muuta kuin perustaa kauppa, valita tuotteet ja keskittyä myyntiin sekä markkinointiin. Pakettipisteen kanssa voi sopia siitä, miten he pystyvät huolehtimaan lopusta.

Verkkokaupat ovat vielä uusi ilmiö – toimi siis heti

Oikea aika perustaa verkkokauppa on nyt, koska niiden suosio kasvaa koko ajan.

Kuluttajat ovat jo niin tottuneet tekemään ostoksia verkossa, että usein unohtuu, kuinka uudesta asiasta on kyse. Tiesitkö, että ensimmäinen nettiostos tehtiin vasta vuonna 1994? Tarinan mukaan amerikkalainen kuluttaja osti tuolloin brittiläiseltä NetMarket-sivustolta Stingin CD -levyn. Jurassic Park -trilogian ensimmäinen osakin oli julkaistu sitä aiemmin, vuonna 1993!

Verkkokaupat eivät siis loppujen lopuksi ole olleet olemassa kovin pitkään, ja niiden suosio on kasvanut koko ajan. PostNordin tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisista neljännes vastasi tekevänsä ostoksensa mieluummin verkossa, ja verkossa ostoksensa tekevien suomalaisten määrä kasvoi vuoden 2020 aikana peräti neljänneksellä.

Kyselyyn vastaajista valtaosa teki ostoksia netissä. Tässä suosituimmat kotimaiset kategoriat:

  • Vaatteet ja kengät, 54 %
  • Kodin elektroniikka, 48 %
  • E-kirjat ja äänikirjat, 34 %
  • Kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteet, 31 %
  • Urheilu- ja vapaa-ajantarvikkeet, 28 %
  • Päivittäistavarat, 26 %
  • Apteekkituotteet, 24 %
  • Elokuvat, 22 %

Numeroista voi päätellä, mitä suomalaiset netistä ostavat. Niitä tutkimalla voi myös päätellä hieman siitä, missä kategoriassa on eniten kilpailua, missä vähiten.

Kilpailua ei kuitenkaan tarvitse pelätä. Koska verkkokauppamyynti on hurjassa nousussa, uudella verkkokaupalla on mahdollisuus pärjätä myytyjen tuotteiden kategoriasta riippumatta.

Laatuun kannattaa panostaa

Mitä kestävämpiä tuotteet ovat, mitä sujuvammin verkkokaupassa asiointi käy ja mitä parempaa palvelua asiakkaasi saavat, sitä korkeampi on verkkokauppasi laatu. Ja mitä korkeampi laatu, sitä todennäköisemmin asiakkaat palaavat verkkokauppaan tekemään yhä uusia tilauksia.

Erilaisia tuotteita ja tuoteperheitä voi samassakin verkkokaupassa olla tarjolla todella paljon. Määrä ei kuitenkaan riitä korvaamaan laatua. Mieti itse – ethän sinäkään tilaa kovin monta kertaa uudelleen verkkokaupasta, jonka tuotteisiin olet jo kerran pettynyt.

Vaikka verkkokaupassasi siis olisi poikkeuksellisen laaja valikoima – sehän voi olla vaikka kilpailuvalttisi – kannattaa silti varmistaa, että jokaisen tuotteen laatu yltää tarpeeksi korkealle. Kannattaa myös panostaa siihen, että ongelmatilanteissa tarjoat asiakkaille mahdollisimman korkealaatuista asiakaspalvelua ja pyrit hyvittämään asiakkaiden kokemat pettymykset.

Tunne kilpailijasi verkkokauppa-alalla

Ei ole olemassa erikseen verkkokaupoista koostuvaa rekisteriä, mistä selviäisi, minkä alan verkkokauppoja on eniten. Jos olisi, voisi määrää verrata suomalaisten ostotottumuksiin, ja päätellä siitä kuinka kovaa kilpailua missäkin kategoriassa on.

Jonkinlaisia päätelmiä luvuista voi silti tehdä. Jos yli puolet nettishoppailijoista ostaa vaatteita ja kenkiä, asiakkaita kyllä riittää. Toisaalta silloin apajilla on luultavasti eniten kauppojakin, eli kilpailu on kovaa.

Suuri määrä vaatteiden ostajia tarkoittaa suurta määrää erilaisia ihmisiä, mikä taas tarkoittaa laajaa vaihtelua siinä, millaisia vaatteita ostetaan. Näihin vaihtoehtoihin tarkentamalla saattaa löytyä sellainen kategoria, missä kysyntä ylittää tarjonnan. Kuten aiemmin mainittu, myös pienet niche-markkinaraot kannattaa hyödyntää.

Markkinarako voi löytyä erilaisia ilmiöitä seuraamalla. Hiljattain on saatettu julkaista esimerkiksi kauan odotettu tietokonepeli, joka saa aikaan rynnistyksen pelin teeman mukaisia vaatteita myyville sivustoille. Kuluneena vuonna maailman mullistanut pandemia on saanut ihmiset siirtämään niin työnsä kuin harrastuksensa kotiin, jolloin kotitoimistotarvikkeiden ja erilaisten kuntoiluvälineiden myynti kasvoi.

Kotimaisista verkkokaupoista suosituimman sijaa pitää Verkkokauppa.com, joka myy pääasiassa kodin elektroniikkaa. Ulkomaisista nettikaupoista Zalando, eBay ja Wish ovat kolmen suosituimman kärjessä. Zalando tunnetaan vaatemyynnistään, kun taas eBay toimii kuin maailmanlaajuinen kirpputori netissä. Wishistä taas löytyy esimerkiksi älypipoja, keskiaikaisen lääkärin asu naamiaisia varten tai vaikkapa tarvittava työkalupakki, mikäli olet ajatellut aloittaa korujen askartelun.

Kannattaa miettiä seuraavaa: mitä sellaista sinä voisit tuoda markkinoille, mihin isot ja tunnetut verkkokaupat eivät osaa tai halua panostaa?

Käytä omaa asiantuntijuuttasi

Kauppiaan on tunnettava asiakkaansa – ja sitä kautta totta kai myös tuotteensa. Verkossa siitä on hyötyä, sillä jos pidät vaikkapa tuotteisiisi liittyvää blogia, se kasvattaa kauppasi näkyvyyttä. Näkyvyys tuo lisää kävijöitä, ja kävijöistä saat asiakkaita. Kun näkyvyys muuttuu kävijöiksi ja kävijät asiakkaiksi, puhutaan konversioista.

Oman harrastuksen tiimoilta on helppo alkaa kerätä valikoimaa. Sinulla on mahdollisesti jo tiedossa asiakaskuntaakin. Sanotaan esimerkiksi, että harrastat ratsastusta ja tunnet alan hyvin. Näin ollen tiedät jo valmiiksi, mitä alan harrastajat tarvitsevat – ja mikä tärkeämpää, tiedät, millaisia tuotteita ei ole helposti saatavilla. Valikoi siis kauppaasi tuotteita, joita käyttäisit itsekin.

Tai ehkäpä olet huomannut työssäsi, että jollekin lisävarusteelle on selkeä tarve. Se sama tarve on luultavasti kaikilla muillakin, jotka tekevät samaa työtä. Ehkä kukaan ei vain ole keksinyt alkaa myymään sitä vielä.

Asiakkaat luottavat tuotteisiisi, jos he luottavat sinun asiantuntijuuteesi. Kun osaat vastata asiakkaiden kysymyksiin – koska niitähän tulee – kasvatat verkkokaupallesi uskollista asiakaskuntaa, joka palaa uudestaan ja uudestaan ostoksille verkkokauppaasi. Mitä paremmin pystyt tuomaan omaa asiantuntijuuttasi esille, sitä parempia konversiot ovat.

Kuuntele asiakkaitasi

Verkkokaupassa, kuten monella muullakin elämän osa-alueella, kannattaa usein aloittaa pienestä. Oman verkkokaupan ensiaskeleiksi riittää yleensä, että tarjolla on esimerkiksi kourallinen erilaisia tuotteita. Valikoimaa voi lähteä laajentamaan pikkuhiljaa.

Verkkokaupan varaston ja kuljetuspalveluiden ulkoistamista kannattaa harkita jo varhaisessa vaiheessa, sillä se säästää verkkokauppiaan aikaa huomattavasti. Ja mitä vähemmän kauppiaalla on kiirettä, sitä helpompi on keskittyä kuuntelemaan asiakkaita. Pakettipiste on logistiikka-alan yritys, joka on keskittynyt tarjoamaan varastoon ja kuljetuksiin liittyviä palveluita verkkokauppiaille.

Tärkeintä on, että verkkokauppias tuntee asiakkaansa. Parhaimmillaan verkkokauppiaan ja asiakkaiden välinen suhde on kuitenkin pitkäaikainen, ja aikaa tutustumiseen on paljon. Liikkeelle kannattaa siis lähteä verkkokaupalla, jossa on suppea tarjonta, ja laajentaa valikoimaa asiakkaiden toiveiden mukaan.

Kun olet päässyt alkuun, mieti esimerkiksi seuraavia: Mitä muuta asiakkaat tarvitsevat, kun he tulevat juuri sinun verkkokauppaasi ostoksille? Mistä sellaisesta he ovat kiinnostuneet, mitä sinä voisit heille tarjota?

Verkkokaupan kasvattaminen käy helpommin kuin sen perustaminen. Älä siis pelkää pitkäjänteistä työtä, sillä juuri se saa verkkokauppasi kannattamaan parhaiten.