Verkkokaupan varaston ja kuljetusten ulkoistaminen

Kuvittele verkkokauppa, jossa sinun ei tarvitse huolehtia varaston ylläpidosta, tuotteiden lähettämisestä tai niiden kuljetuksista. Voit keskittyä tärkeimpiin eli myyntiin ja verkkokaupan kehittämiseen. Luotettavan kumppanin avulla se on täysin mahdollista.

Entä mitä tapahtuu, jos verkkokauppasi myynti räjähtää käsiin? Olet valinnut tuotteesi tarkkaan, hoitanut markkinointisi huolella ja kerännyt tyytyväistä asiakaskuntaa. Tilauksia alkaa tulla, ja niitä tulee enemmän kuin odotit. Paljon enemmän.

Siinä tilanteessa haluat tuskin alkaa jarrutella myyntiä. Jos varastosi ei pysy myynnin kasvun perässä, sinulla on ongelma. Jos sinun pitää keskellä myynnin kovinta kasvua alkaa miettimään, mistä saat lisää tilaa ja henkilökuntaa, sinulla on ongelma. Nämä ongelmat jarruttavat yrityksesi kasvua juuri sillä hetkellä, kun siinä tulisi pysyä mukana.

Yksi helppo ratkaisu on verkkokaupan varaston, käsittelyn ja kuljetusten ulkoistaminen.

Logistiikka-alan kumppani säästää verkkokauppiaan aikaa

Olohuoneen nurkka tai autotallin puolikas toimivat alkuna ehkä sinunkin verkkokaupallesi. Varaston pyörittäminen itse voi tuntua varmimmalta vaihtoehdolta, sillä silloin kaikki langat pysyvät tiukasti sinun käsissäsi. Kontrolloimalla itse pakkaamista, postitusta ja inventaariota voit olla varma, että asiat hoituvat juuri haluamallasi tavalla.

Mutta jos tähtäät kasvuun, kasvaa myös varastosi ja sen vaatimat työtunnit. Kuinka paljon työaikaasi voit käyttää, ennen kuin raja tulee vastaan? Sinun aikasi on kauppasi tärkeimpiä resursseja. Tuotteiden käsittelytoimet, paketoinnin ja lähetyslistojen läpikäymisen ovat asioita, jotka voit delegoida muille helposti ja ilman huomattavaa riskiä.

Kuvittele, että voisit vähentää seuraaviin toimenpiteisiin kuluvaa aikaa:

  • Pakkausmateriaalien hankinta ja pyörittely
  • Tuotteiden siirtely varastoon ja sieltä takaisin
  • Tuotteiden pakkaaminen kirjekuoriin ja laatikoihin
  • Osoitteiden kirjoittaminen tai osoitetarrojen tulostaminen
  • Paketteihin tulevien kampanjamateriaalien pakkaaminen
  • Valmiiden pakettien luovuttaminen kuljetusyritykselle

Logistiikka-alalla toimiva kumppani kuten Pakettipiste voi sopimuksen mukaan ottaa haltuunsa sovitun osan yllä luetelluista tuotteiden varastointiin, käsittelyyn ja kuljetuksiin liittyvistä työtehtävistä. Se säästää lukemattomia tunteja verkkokauppiaan aikaa joka viikko.

Kun kauppa käy, varasto kasvaa

Siinä vaiheessa, kun verkkokauppasi alkaa kasvaa, kasvavat myös varaston kulut. Ellet halua itse viettää varastollasi yhä suurempaa osaa päivästäsi, sinun on mietittävä henkilöstön palkkaamista.

Kokopäiväisen työntekijän palkkaaminen voi tuoda useiden tuhansien eurojen kuukausittaiset lisäkulut yrityksellesi. Lisäksi tulevat vielä varastotilan vuokraus sekä tarvittavat laitteet ja ohjelmat.

Lähes jokaisen verkkokaupan myynti vaihtelee sesongin mukaan, eikä kaikkiin yllättäviin tilanteisiin voi mitenkään varautua. Myynnissä tulee niin yllättäviä hiljaisia kuin vilkkaitakin kausia. Silloin palkkaamasi varastohenkilökunta voi joutua pyörittelemään peukaloitaan, tai saatat joutua keksimään hyvin nopealla aikataululla itsellesi lisäkäsiä.

Ulkoistetuilla varastoilla on se etu, että ne palvelevat useita eri kauppoja. Silloin myyntikäyrän vaihteluista ei tarvitse välittää henkilöstö- tai vuokrakulujen kannalta. Sinun ei tarvitse myöskään sitoa pääomaasi sijoittamalla sitä varastorakennuksiin, laitteisiin ja ohjelmistoihin.

Ulkoistaminen on kuin henkilöstön palkkaaminen – ilman riskejä

Kun ulkoistat verkkokaupan varastoon, käsittelyyn ja kuljetukseen liittyvät toimet, saat muun muassa seuraavat hyödyt:

  1. Oma aikasi säästyy siihen, mitä kukaan muu ei voi tehdä: verkkokaupan kehittämiseen, myynnin suunnitteluun ja liikevaihdon kasvattamiseen.
  2. Töitä voit tehdä jatkossa aivan missä haluat. Kun sinun ei enää tarvitse olla fyysisesti samassa paikassa kuin varastosi, mikä estää hoitamasta kauppaasi matkailuautosta, mökiltä tai ulkomailta käsin?
  3. Ulkoistamalla varastosi ulkoistat myös henkilöstöriskisi. Sinun ei tarvitse kantaa huolta varastotyöntekijöiden haastatteluista, sairaslomien tuuraajien hankinnasta tai pikkujoulujen järjestämisestä.
  4. Voit alkaa suunnitella lomiasi. Ulkoistamalla verkkokauppasi varaston pääset tilanteeseen, jossa voit huoletta lähteä vaikkapa kauan kaipaamallesi viikonloppulomalle. Kauppa käy ja paketit kulkevat silti!

Ulkoistaminen tuo pienelle yritykselle ison firman kuljetusedut

Pienestä yrityksestä voi tuntua pelottavalta lähteä kilpailuun jättimäisten ketjujen kanssa. Esimerkiksi vaatekauppojen lähtöasema on haastava, kun isoimmat ketjut ulottuvat helposti melkeinpä maailman jokaiseen kolkkaan.

Se johtuu muun muassa siitä, että isot ketjut pystyvät viemään tuotteensa niihin maailman jokaiseen kolkkaan. Isolla koneistolla – ja isolla liikevaihdolla – on paremmat mahdollisuudet sopia edulliset kuljetussopimukset.

Nyt pienellä verkkokaupalla on mahdollisuus täysin samaan. Suurta liikevaihtoa ja valtavaa koneistoa ei tarvita. Ulkoistamalla kuljetukset luotettavalle kumppanille saat samat kilpailuvaltit kuin isommatkin yritykset.

Eikä kuljetusten ulkoistaminen tarkoita, että haaveet kansainvälisestä myynnistä tulisi unohtaa. Päinvastoin! Esimerkiksi Pakettipiste vie tuotteita eri puolille maailmaa myös Suomen rajojen ulkopuolelle samalla ketteryydellä ja luotettavuudella.

Unohda kuljetushuolet ja kärsimättömät asiakkaat

PostNordin tekemän selvityksen mukaan 4,1 arkipäivää on pisin aika, jonka suomalainen kuluttaja on valmis odottamaan tilaustaan. Sen jälkeen asiakkaat käyvät kärsimättömiksi ja pitkittyneet toimitusajat alkavat vaikuttaa verkkokaupan brändiin negatiivisesti.

Verkkokaupan ylläpito pelkästään Suomessa saattaa olla jo kovaa työtä, ja kansainvälistyminen sekoittaa pakkaa entisestään. PostNordin vuonna 2020 tekemän tutkimuksen mukaan nettiostoksia tekee neljä miljoonaa suomalaista, ja heistä 67 % odottaa tuotteen saapuvan perille 3–5 arkipäivässä. Suomessa asiakkaat haluavat noutaa pakettinsa itse pakettiautomaatista tai noutopisteeltä (35 %), kun taas Iso-Britanniassa sama prosenttimäärä asiakkaita haluaa, että tilaus toimitetaan kotiovelle.

Jokaiselle 12 tutkimuksessa mukana olleelle maalle oli tärkeintä pystyä valitsemaan, mihin tilatut tuotteet toimitetaan.

Kaikkiin näihin toiveisiin ja vaatimuksiin vastaaminen on haastavaa, mutta osaava logistiikkakumppani pystyy ottamaan ne kaikki huomioon. Ulkoistamalla verkkokaupan logistiikan ja kuljetukset verkkokauppias voi unohtaa kuljetuksiin liittyvät huolet. Kokenut ja luotettava kumppani kuten Pakettipiste varmistaa, että asiakkaat saavat pakettinsa mahdollisimman nopeasti ja voivat olla tyytyväisiä toimitusaikoihin.

Ymmärtääkö logistiikkakumppanisi asiakastasi yhtä hyvin kuin sinä?

Pakettipiste on varasto-, logistiikka- ja kuljetusalan kokenut ja innovatiivinen ammattilainen. Meidän työmme on tehdä sinun työsi helpoksi verkkokauppasi brändistä tinkimättä.

Sinä tiedät parhaiten, kuinka verkkokauppaasi kehitetään. Me tiedämme, kuinka hoitaa varastosi niin, että asiakkaasi saavat juuri sen, mitä heille lupaat.

Käytännössä se tarkoittaa, että tuotteesi pakataan juuri siten kuin itsekin ne pakkaisit. Esimerkiksi kampanjoittesi mukaan vaihtuvat pakkausmateriaalit, paremmat toimitustavat ja lisäpalvelut kuuluvat niihin menetelmiin, joilla kumppaniyritys voi luoda sinun tyyliisi sopivan palvelukokonaisuuden.

Palveluun kuuluu myös oman yhteyshenkilön nimittäminen asiakasyrityksillemme. Hänen työnsä on tuntea sinun yrityksesi ja pitää huolta siitä, että yhteydenpito verkkokauppiaan ja logistiikkayrityksen välillä sujuu mutkattomasti.

Hyvä logistiikkakumppani kehittyy koko ajan aivan kuten sinunkin yrityksesi. Olemme saaneet kiitosta siitä, että etsimme jatkuvasti parempia toimintatapoja kuunnellen asiakkaidemme toiveita.

Varaston ulkoistaminen ei siis tarkoita, että luopuisit vaivalla luomastasi toimitustavasta. Tarvitset vain sellaisen yhteistyökumppanin, joka ymmärtää verkkokauppaasi ja toimii sinun toiveitasi kuunnellen.

Pidä asiakas keskiössä ulkoistamalla varasto- ja kuljetuspalvelut

Verkkokaupassa tärkeintä on, että asiakas saa tarvitsemansa tuotteet nopeasti ja kätevästi. Kun ulkoistat verkkokauppa-arjesta ne osat, joissa sinun käsiäsi tarvitaan vähemmän, sinulla on enemmän aikaa myös asiakkaille.

Keskity asiakaspalveluun tai tee verkkokauppasivuston kävijöille kyselytutkimus, joka auttaa sinua valitsemaan kauppaan uusia tuotteita. Kehitä verkkokaupan teknistä puolta, jotta se toimii entistä nopeammin. Suunnittele aivan uusia markkinointikampanjoita, jotka tavoittavat uusia kohderyhmiä.

Kaikki nämä toimenpiteet pitävät asiakastyytyväisyyden korkealla ja takaavat, että asiakkaasi palaavat ostoksille entistä todennäköisemmin. Mitä enemmän aikaa sinulla on asiakkaillesi, sitä syvemmäksi asiakassuhteet muuttuvat.

Ehkä juuri sinun verkkokaupassasi on potentiaalia kasvaa Suomen seuraavaksi suureksi verkkokauppailmiöksi – mutta tuskin pystyt siihen yksin. Varasto- ja kuljetustoimenpiteiden ulkoistaminen on helpoin ja edullisin tapa varmistaa, että verkkokauppasi kykenee ottamaan kasvussaan seuraavan kasvuloikan.