Pakettipisteen automaattiverkosto laajenee

Pakettipiste laajentaa pakettiautomaattiverkostoaan palvelemaan kasvavaa verkkokauppaa. Automaatti on edelleen suosituin tapa noutaa paketit, joten kuluttajien arjen läheisyyteen sijoitettavat automaatit tarjoavat entistä enemmän noutopaikkavaihtoehtoja. Pakettipisteen automaattien kautta on toimitettu 2,5 vuoden aikana yli neljä miljoonaa pakettia. Automaateilta paketit noudetaan vauhdikkaasti, sillä noin 80 % paketeista noudetaan jo paketin saapumispäivänä.

Tällä hetkellä Pakettipisteen automaatteja on 450. Lähitulevaisuuden tavoitteena on kasvattaa määrä tuhanteen automaattiin. Nykyiset automaatit sijaitsevat päivittäistavarakaupoissa, kauppakeskuksissa ja myös huoltamoilta löytyy automaatteja. Pakettipiste on löytänyt uusia ketjuja yhteistyökumppaneiksi, kuten Shell-huoltoasemat.

”Meille saapuu 150 uutta automaattia syksyyn mennessä, joiden sijoituspaikat tulevat olemaan ympäri Suomen esimerkiksi pohjoiseen Kolarin Saleen sijoitetaan yksi automaateista. Teemme tiivistä yhteistyötä eri sidosryhmien kanssa löytääksemme automaateille sopivimmat sijoituspaikat. Seuraamme automaattien täyttöasteita, joten mahdollisuuksien mukaan jo nykyisessä sijoituspaikassa kasvatamme automaatin kokoa. Esimerkiksi suosituin automaattimme Espoossa sijaitseva Kauppakeskus Ison Omenan automaatti on kasvanut vuosien varrella alkuperäisestä moneen otteeseen. Parhaamme mukaan etenkin paikkakunnille, joilla automaattien täyttöasteet ovat huipussaan, tarkistelemme uusia automaattien paikkoja. Kuitenkaan unohtamatta uusia paikkakuntia”, kertoo Pakettipisteen myyntijohtaja Erkki Vehman.

Verkkokauppa muuttuu kesällä

Kaikki EU:n ulkopuolelta toimitettavat verkkokauppaostokset on tullattava heinäkuusta alkaen, tiedottaa Tulli. Muutoksen myötä myös korkeintaan 22 euron arvoisista EU:n ulkopuolelta toimitettavista sekä EU:n tullialueella verorajan ylittävistä lähetyksistä on maksettava arvonlisävero ja tehtävä tullaus. Tällä hetkellä veroa ei tarvitse yleensä maksaa pienistä verkkokauppaostoksista, joiden arvo on 22 euroa tai sen alle.

Muutos parantaa suomalaisten verkkokauppojen kilpailukykyä. Muutoksen oletetaan vaikuttavan erityisesti aasialaisten verkkokauppojen kysyntään.

Pakettipiste auttaa mielellään verkkokauppiaita ja muita yrityksiä esimerkiksi tullauspalvelujen järjestämisessä kumppaniensa kanssa.

Verkkokauppa muuttuu kokoajan monikanavaisemmaksi. Kuluttajat haluavat uusia ratkaisuja ja siksi kehitämme automaattien käyttöä tukemaan yritysten kivijalkamyyntiä. Esimerkki tällaisesti on vaikkapa kauppakeskuksen liikkeiden palvelukyvyn parantaminen heille erityisesti varatulla pakettiautomaatilla. Tällainen automaatti voi laajentaa toimitusaikaa myymälän aukioloajasta 24/7 kuluttajalle.

Päivitystä automaattien ulkoasuihin

Lähiaikoina Pakettipiste päivittää automaattien ulkoasua entistä visuaalisemmaksi, joka opastaa automaatteja käyttäviä tai ohikulkijoita huomaamaan automaattien mahdollisuudet. Automaateilta paketin noutaminen ja palauttaminen ovat tuttuja verkkokaupasta ostajille. Vähemmän tunnettu vaihtoehto on paketin lähetys.

”Pakettiautomaateiltamme voi lähettää paketteja kotimaan lisäksi ympäri maailman ostamalla kuljetuksen yhteistyökumppaneiden verkkosivujen kautta. Tietoisuutta paketin lähettämisestä nostamme kertomalla siitä automaatin kyljessä”, toteaa Vehman.

Tulevaisuuden automaattimalli testauksessa

Pakettipiste on testannut alkuvuoden aikana laajenevalle pakettiautomaattiverkostolle automaattitoimittajansa SwipBoxin uudenlaista automaattia, jota käytetään mobiilisovelluksen kautta. Paketin noutaminen mobiilisovelluksen kautta tapahtuu entistä nopeammin. Uudenlainen automaatti on mahdollista sijoittaa ulos, jolloin automaatilla voi asioida 24 tuntia vuorokaudessa.

”Pohdimme tulevaisuuden sijoituspaikkoja ja toiveita on ilmennyt ulos sijoitettaville automaateille, jolloin sijoituspaikan tilat eivät rajoita automaatin sijoitusta. Ulkona sijaitsevan automaatin etuna on sen laaja asiointiaika”, sanoo Pakettipisteen verkostopäällikkö Jukka Rämä.

Organisaatio vahvistuu

Pakettipisteen henkilöstöpuolelta kuullaan myös positiivisia uutisia. Pakettipisteen liiketoiminta on kasvanut hyvin, ja edelleen hyvien kasvunäkymien ansiosta organisaatiomme vahvistuu. Rekrytoinnit ovat käynnissä myyntipäällikön ja kuljetustuotannon logistiikkajohtajan tehtäviin.