Kuutena päivänä viikossa
Aamuvarhaisella 5–9
Yrityspalvelu →
Tilaa uutiskirje →

Turvallinen verkko-ostaminen

Onkohan tämä verkkokauppa luotettava? Mistä tiedän verkko-ostamisen olevan turvallista juuri näiltä sivuilta? Nämä kysymykset tulevat esiin, kun netissä tulee vastaan uusi, houkutteleva verkkosivusto.

Toivottavasti pohdit tarkasti verkko-ostamisen turvallisuutta ennen kuin luovutat luottokorttisi tiedot toiselle osapuolelle. Tässä blogijulkaisussa käymme läpi seikat, jotka kannattaa ottaa huomioon verkko-ostamisessa.

Verkko-ostamisesta
on tullut helppoa.

Paketit saapuvat
ulkomailta nopeasti.

Myös palauttaminen on yksinkertaista.

Varo huijareita!

Verkko-ostamiseen liittyy kuitenkin myös ongelmia. Siellä missä raha liikkuu, on myös huijareita. Onneksi turvalliseen verkko-ostamiseen löytyy runsaasti ohjeita. Huolellisuudella ja harkinnalla voidaan välttyä vahingoilta.

Paketit automaateissa aamuvarhain, jopa kello kuudelta.

Verkko-ostamisen muistilista

Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilta löytyy apua ja neuvontaa eurooppalaisille kuluttajille. Verkko-ostamisen muistilistassa kehotetaan kiinnittämään huomiota esimerkiksi seuraaviin kohtiin ennen tilauksen tekemistä:

  • Mitä tiedät myyjästä? Kertooko myyjä selkeästi sivuillaan nimensä, katuosoitteensa ja puhelinnumeronsa sähköpostiosoitteen lisäksi? Pelkän sähköpostiosoitteen kanssa ei kannata käydä kauppaa.
  • Ovatko hintatiedot selkeät? Luotettava myyjä ilmoittaa selkeästi kokonaishinnan veroineen ja toimituskuluineen sekä erittelee kaikki tilaukseen liittyvät maksut.
  • Kerrotaanko toimitusaika ja muut toimitusehdot?
  • Annetaanko tietoa peruutusajasta tai sen puuttumisesta?
Jakelun yhteydessä aikataulua seurataan tarkasti.
Lähetysten on tärkeää olla vastaanottajilla sovittuna aikana.

Miten maksan turvallisesti?

Verkko-ostokset suositellaan maksettavaksi luottokortilla, jos se on mahdollista. Luottokorttisi tietoja ei kannata antaa puhelimitse tai sähköpostilla. Verified by Visa- ja MasterCard SecureCode -todentamispalvelut todentavat molemmat kaupan osapuolet luotettavasti.

Verkko-ostaminen houkuttelee helppoudellaan.

Voinko käyttää maksunvälityspalveluja?

Erilaiset maksunvälityspalvelut ovat hyviä vaihtoehtoja, jos et halua antaa luottokorttitietojasi myyjälle tai sinulla ei ole luottokorttia. Esimerkiksi PayPal mainitaan turvallisena maksutapana Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilla.

Onko verkkopankkiasiointi turvallista?

EU:ssa verkkopankkien turvaratkaisut on suunniteltu varmistamaan, että pankkiasioiden hoito verkkopankissa on turvallista. Verkkopankkien turvallisuus perustuu kansainvälisiin standardeihin. Ne ovat varmistettu monin eri tavoin. Vahvaa asiakastunnistautumista (SCA, Strong Customer Authentication) vaativa EU-direktiivi on astunut Suomessa voimaan 31.12.2020. Tällä hetkellä EU:ssa toimivilla verkkokaupoilla on oltava käytössään tietoturvaa parantava kaksivaiheinen tunnistautuminen. Tämä EU-direktiivi koskee kaikkea sähköistä maksamista ja verkkokauppaa.

Mikä on vahva sähköinen tunnistusmenetelmä?

Vahvalla sähköisellä tunnistautumisella tarkoitetaan henkilöllisyyden todentamista sähköisesti. Vahvoja sähköisiä tunnistuspalveluita ovat esimerkiksi pankkien verkkopankkitunnukset tai teleyritysten mobiilivarmenteet, joihin tarvitaan älypuhelin tai muu mobiililaite sekä ladattava sovellus. Pankit ovat nimenneet omat menetelmänsä kukin eri tavalla.  Osuuspankki kutsuu tunnistustapaansa Mobiiliavaimeksi, S-Pankki Tunnistuspalveluksi ja Nordea ID-sovellukseksi. Näiden avulla voit maksaa turvallisesti verkko-ostoksesi.

Vieläkin uusi verkkokauppa epäilyttää. Mistä saan lisätietoja?

Kannattaa myös tutkia muiden ostajien kokemuksia kyseisestä verkkokaupasta. Hae Googlen avulla muiden kirjoituksia verkkokaupasta, mutta muista olla myös lähdekriittinen. Kaikki negatiiviset kirjoitukset eivät välttämättä ole koko totuus yrityksestä. Kuluttaja on voinut pettyä kaupan toimintaan myös syistä, joihin itse yritys ei ole voinut vaikuttaa.

Viranomaiset auttavat ja tiedottavat

Kilpailu- ja kuluttajavirasto varmistaa, että markkinat toimivat mahdollisimman reilusti. Viraston sivuilta löytyy tietoa verkkokaupassa käytettyihin poikkeussääntöihin, joita ovat esimerkiksi 14 päivän palauttamisoikeus.

Ole selvillä mitä huijauksia on liikkeellä juuri nyt

Traficomin Kyberturvallisuuskeskus tarjoaa ajankohtaista tietoa merkittävistä tietoturvallisuusilmiöistä. Kyberturvallisuuskeskukselle ilmoitettujen huijausyrityksien määrät ovat kaksinkertaistuneet joulukuun 2021 jälkeen. Erilaisilla myyntialustoilla, kuten Tori.fi ja Facebook Marketplace on liikkunut huijauksia, joiden päätarkoituksena on varastaa pankkitiedot. Rikollinen ehdottaa tuotteen tilaamista logistiikkayrityksen kuriiripalvelun avulla ja lähettää aidolta vaikuttavan linkin verkkosivuille. Sivu ei kuitenkaan ole aito.

Tarkista aina nettisivun verkko-osoite

Aidon sivuston sijasta tekaistun sivun osoite voi sisältää ylimääräisiä sanoja, erikoismerkkejä, numeroita tai kirjaimia. Myös muut huijausosoitteet näyttävät erikoisilta verrattuna oikeisiin.

Varmista aina mistä maasta olet tekemässä tilausta

Verkko-osoitteesta tai verkkokaupan kielestä ei aina pysty päättelemään myyjän maata.  Myyjä voi myös toimia yhdessä maassa, mutta tavarat toimitetaan toisesta maasta. Nämä tiedot voivat löytyä tilausehdoista. EU:n ulkopuolelta tilatessa pitää ottaa huomioon, että kaikki sieltä tulevat paketit pitää tullata ja niistä tulee maksaa myös arvonlisävero.

Lopuksi vielä kertauksena Keskusrikospoliisin Twitter-tilillä julkaisemat turvallisen verkkoshoppailun 12 kultaista sääntöä:

1. Osta vain luotettavista verkkokaupoista. Valitse tunnettuja tai jo aikaisemmin käyttämiäsi tuotemerkkejä ja kauppoja sekä tarkista yksittäisen kauppiaiden arvostelut eri sivuilta.
2. Tarkista toistuvat maksut. Ennen kuin annat korttitietosi jatkuvan palvelun maksamiseen verkossa, ota selvää miten kyseisen palvelun tilaamisen voi lopettaa.
3. Mieti tarkkaan ennen kuin päätät antaa luvan tallentaa maksutietosi ja varmista, että ymmärrät asiaan liittyvät riskit.
4. Käytä luottokorttia tehdessäsi verkko-ostoksia. Useimmat luottokorttiyhtiöt suojaavat asiakkaansa hyvin.
5. Varmista tiedonsiirron olevan suojattu asianmukaisesti. Varmista, että URL-rivillä on lukkosymboli.
6. Tallenna aina kaikki verkko-ostoksiin liittyvät asiakirjat.
7. Jos et osta mitään tiettyä tuotetta tai palvelua, älä lähetä korttitietojasi.
8. Kun ostat jotakin verkosta toiselta henkilöltä, älä lähetä myyjälle etukäteen rahaa.
9. Älä lähetä rahaa tuntemattomalle henkilölle.
10. Älä koskaan lähetä korttisi numeroa, PIN-koodia tai muita kortin tietoja kenellekään sähköpostilla.
11. Vältä verkkokauppojen tekemistä sivustoilla, jotka eivät käytä vahvan tunnistamisen todentamispalvelua. (Verified by Visa / MasterCard Secure Code)
12. Älä koskaan lähetä kortin tietoja salaamattomana.

Lisää aiheesta artikkelissamme Ulkomailta tilaaminen.

Yhteistyöhön Pakettipisteen kanssa?

Pyydä tarjous

Usein kysyttyä

Missä Pakettipisteen automaatit sijaitsevat?

Automaattimme sijaitsevat kauppakeskuksissa, kaupoissa ja huoltoasemilla. Automaattejamme on jo yli 200 paikkakunnalla.

Missä on minua lähinnä oleva Pakettipisteen automaatti?

Voit tarkistaa sinua lähimmän automaattimme sijainnin kartasta, jossa pystyt hakemaan oman paikkakuntasi automaatit. Automaattiemme määrä kasvaa jatkuvasti. Onko sinulla mielessä sopiva paikka automaatillemme? Kerro se meille!

Pakettipisteen automaatin näyttö ei toimi. Miten toimin?

Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, jos automaatin näyttö ei toimi. Huollamme automaatin pikimmiten.