Verkkokaupan perustamisen eri vaiheet

Verkkokauppojen suosio kasvaa kohisten ja moni haaveileekin oman verkkokaupan perustamisesta. Oman verkkokaupan pystyttämisen ei tarvitse olla vaikeaa. Tärkeintä on päästä alkuun.

Verkkokaupan perustaminen ei aina käy pelkästään käden käänteessä, vaan se saattaa olla pitkä projekti. Siinä pääsee kuitenkin helposti alkuun, ja mitä paremmin se menestyy, sitä palkitsevampaa työ on.

Vaikka moni haaveilee omasta verkkokaupasta, saattaa pitkän projektin aloittaminen tuntua haastavalta. Siksi verkkokaupan rakentaminen kannattaa pilkkoa osiin ja aloittaa projekti esimerkiksi sen helpoimmasta osa-alueesta.

Verkkokaupan kehittäminen on jatkuvaa työtä, jossa vaaditaan myös ylläpitotoimenpiteitä. Näin ollen verkkokauppa ei ole koskaan täysin valmis, eikä täydellisyydestä kannata huolia. Myös pitkäaikaista työtä vaativat asiat kuten brändin rakentamisen voi tarvittaessa unohtaa ensiaskelilla, sillä brändi muotoutuu pitkän ajan kuluessa.

Tärkeintä on, että oman verkkokaupan kanssa pääsee alkuun.

Miten verkkokauppa perustetaan?

Verkkokaupan perustamisessa on monta eri vaihetta tai osa-aluetta, jotka kannattaa ottaa huomioon alusta alkaen. Vaiheet eivät kuitenkaan ole kiveen hakattuja, vaan niiden järjestys voi vaihdella. Aloittaa voi melkein mistä vaiheesta vain. Useampi vaihe saattaa olla käynnissä yhtä aikaa, tai kaupasta riippuen jokin vaihe saattaa jopa olla tarpeeton.

Moni uskoo, että verkkokaupan perustaminen on yhtä kuin verkkokauppasivuston avaaminen. Aivan vähimmillään se pitää paikkansakin. Jos verkkokaupasta halutaan kannattavaa liiketoimintaa, vaaditaan enemmän työtä.

Verkkokaupan pyörittäminen saattaa olla kokopäivätyö, joka työllistää useitakin ihmisiä. Kun tietyt työvaiheet on projektin alussa saatu tehtyä, verkkokaupan ylläpito on parhaimmillaan hyvin vaivatonta.

Käymme tässä artikkelissa läpi verkkokaupan perustamisen tavallisimmat askelmerkit.

1. Vahva konsepti auttaa verkkokauppaa menestymään

Konseptilla tarkoitetaan karkeasti määriteltynä verkkokaupan ideaa. Se voi olla konkreettinen liiketoimintaidea, jolla erotutaan muista, esimerkiksi ainutlaatuiset tuotteet tai uudenlainen asiakaskokemus. Se voi myös olla esimerkiksi teema, joka sitoo yhteen verkkokaupan jokaisen osa-alueen.

Konsepti ei ole verkkokaupan kannalta mitenkään pakollinen, sillä menestyvän kaupan voi rakentaa muutenkin. Mutta mikäli verkkokaupalla on uusi, kilpailijoiden verkkokaupoista poikkeava konsepti, se on iso kilpailuvaltti. Toisin sanoen: jos sinulla on hieno visio uudenlaisesta verkkokaupasta ja toteutat sen, verkkokauppasi todennäköisesti menestyy.

Konseptin voi rakentaa myös esimerkiksi teeman ympärille. Jos esimerkiksi kaupan tuotteissa, värimaailmassa ja logossa toistuvat tietyt ideat, niiden ympärille on helppo rakentaa entistä mieleenpainuvampaa verkkokauppatoimintaa.

2. Kohdeyleisön määritteleminen: ketkä ostavat verkkokaupasta?

Täysin uutta konseptia on vaikea luoda, eikä sellainen ole välttämätön. Tärkeämpää on, että tietää, mikä verkkokaupan kohdeyleisö on. Toisin sanoen täytyy tietää, ketä verkkokauppa palvelee ja ketkä ostavat sieltä tuotteita.

Tarkkaan määritelty kohdeyleisö tekee verkkokaupan toteutuksesta helpompaa. Mikäli myyt verkkokaupassasi kalastusvälineitä, haluat todennäköisesti tuoda verkkokauppasi urheilijoiden ja retkeilijöiden tietoisuuteen. Jos myyt pienten lasten vaatteita ja leluja, on tärkeää, että kauppasi puhuttelee äitejä. Jos kohdeyleisösi taas ovat esimerkiksi ikääntyneemmät kuluttajat, jotka tarvitsevat arjessaan apuvälineitä, kannattaa panostaa verkkokauppasivuston helppokäyttöisyyteen.

Kun verkkokaupan ostajakunta on määritelty, sitä seuraavien päätösten tekeminen on paljon helpompaa. Verkkokaupan visuaalinen ilme, maksutavat, kuljetusvaihtoehdot ja markkinointikanavat – kohdeyleisö tulee ottaa huomioon kaikessa.

Tärkeää on, että kohdeyleisö nauttii ostosten tekemisestä juuri sinun verkkokaupassasi. Sen varmistaminen on helpoin ja tehokkain tapa saada verkkokaupan myynti nousuun.

3. Verkkokaupassa myytävien tuotteiden valitseminen

Moni, joka haaveilee omasta verkkokaupasta, kokee juuri myytävien tuotteiden valinnan todella vaikeaksi.

Tavarantoimittajia maailmasta toki löytyy, ja uusia tuotteita syntyy koko ajan. Vaihtoehtoja siis riittää. Tuotteita voi hankkia esimerkiksi:

  • Erilaisilta kotimaisilta pienyrittäjiltä
  • Ulkomaisilta ketjuilta
  • Tilauksina tehtailta
  • Edullisen työvoiman maista kuten Kiinasta
  • Omana tuotantona

Tuotteita ja tuoteperheitä voi myös yhdistellä toisiinsa, eli niitä voi hankkia eri paikoista. Koruja myyvässä verkkokaupassa saattaa muutaman kotimaisen tuotteen rinnalla olla tarjolla monipuolisesti ulkomaisia vaihtoehtoja. Osa tuotteista voidaan tehdä käsin ja osa hankkia tehtailta. Näin ajatellen mahdollisuudet ovat rajattomat.

Tärkeää on, että tuotteet sopivat yhteen ja palvelevat samaa asiakaskuntaa. Lastenvaatteiden rinnalla voi ehkä myydä leluja, mutta tuskin televisioita, ja kalastusvälinekaupassa kannattaa virvelien ja onkivapojen lisäksi olla tarjolla vieheitä.

Verkkokauppojen kohdalla tapana on puhua tuotteista, mutta tosiasiassa verkkokaupassa voi myydä käytännössä mitä vain: tuotteita, palveluja, tilauksia, jäsenyyksiä, kursseja tai mitä vain keksitkään.

4. Kuljetukset ja varastointi – kuka hoitaa?

Tuotteiden hankintaa lukuun ottamatta verkkokaupan suurimmat menoerät liittyvät yleensä kuljetukseen ja varastointiin. Niihin liittyviä asioita kannattaa siis harkita huolella, koska mitä sujuvammin kuljetus ja varastointi hoituvat, sitä enemmän verkkokauppa säästää rahaa.

Moni hoitaa verkkokaupan ylläpitoon liittyvät varastoinnit itse ja luottaa kuljetuksissa isoihin firmoihin. Aluksi näin saattaa säästää kuluissa, mutta pitkän päälle juuri tuotteiden logistiikasta huolehtiminen alkaa syödä verkkokauppiaan arjesta huomattavan paljon arvokkaita työtunteja.

Vähimmällä pääsee, jos ulkoistaa koko kuljetus- ja varastointiosuuden alan ammattilaiselle. Esimerkiksi Pakettipiste tarjoaa kattavia palveluita, jotka voidaan räätälöidä erilaisten ja erikokoisten verkkokauppojen tarpeisiin. Ulkoisen palvelun kuten Pakettipisteen asiakkaana verkkokauppias voi unohtaa tuotteiden varastointiin, pakkaamiseen, lähettämiseen ja kuljettamiseen liittyvät murheet, sillä niistä vastaa alan ammattilainen.

5. Mahdollisten yhteistyökumppanien löytäminen

Vaikka verkkokauppias vastaa yleensä monesta verkkokauppaan liittyvästä toiminnasta ainakin taipaleen alkuvaiheessa, kaikkea ei voi tehdä itse. Esimerkiksi kuljetukset on ulkoistettava jo alussa, sillä kauppias itse ei ehdi esimerkiksi viedä kaikkia myymiään tuotteita eri puolille Suomea, päivästä toiseen, jos tarkoitus on samalla kehittää verkkokaupan toimintaa.

Verkkokaupan mahdollisia yhteistyökumppaneita ovat esimerkiksi:

  • Kuljetus- ja varastopalveluita tarjoavat toimijat, kuten Pakettipiste
  • Digimarkkinointitoimisto, joka vastaa sivuston toiminnasta ja verkkomarkkinoinnista
  • Tuotteiden valmistajat, maahantuojat tai muut tavarantoimittajat

Erityisesti verkkokaupan ensiaskelilla on tavallista, että kauppias haluaa itse tehdä arkisista askareista suuren osan.  Alussa onkin hyvä pitää langat käsissään. Verkkokauppa ei kuitenkaan voi kasvaa tai saavuttaa koko potentiaaliaan, jos kaikki sen toiminnot ovat yhden ihmisen varassa. Hyvien ja luotettavien yhteistyökumppanien etsiminen kannattaa siis aloittaa jo varhain.

6. Voiko verkkokaupan teknisestä toteutuksesta huolehtia itse?

Tekninen toteutus on monen mielestä uuden verkkokauppaprojektin suurin, näkyvin ja konkreettisin osuus. Sillä tarkoitetaan yksinkertaisesti sen sivuston rakentamista, jossa verkkokauppa tulee tulevaisuudessa pyörimään.

Kaiken kaikkiaan oman verkkokaupan luominen ei ole teknisesti hirveän monimutkaista, vaan periaatteessa kuka tahansa pystyy tekemään sen. Nykyiset verkkokauppa-alustat on tehty niin, ettei verkkokaupan rakentamiseen tarvita erityistä koodiosaamista. Kotisivuja ja verkkokauppoja voidaan nykyään tehdä jopa visuaalisina, eli toisin sanoen verkkokaupan tekijän täytyy parhaimmillaan vain vetää erilaiset laatikot paikalleen ja valita sivustolle kuvat ja värit.

Omatekoisen verkkokaupan toteuttaminen ja ylläpito voivat pitkän päälle kuitenkin käydä raskaiksi. Mitä jos verkkokauppa kaatuu, etkä löydä ongelmien aiheuttajaa? Entä jos verkkokaupan liikenne kasvaa niin suureksi, etteivät tekniset ratkaisusi riitä?

Luotettavin ja pitkäikäisin ratkaisu on verkkokaupan ostaminen ammattilaiselta. Kotisivuja tai digimarkkinointia tekevät yritykset tarjoavat asiakkailleen usein myös verkkokaupparatkaisuja, joissa kaupan omistaja pääsee vähällä. Yhteistyö tietotekniikan ammattilaisen kanssa tarkoittaa myös sitä, että jos teknisiä ongelmia ilmenee, apu on lähellä.

Verkkokaupan tekninen toteutus on ensisijaisesti sijoitus. Tarkoitus on, että siihen sijoitettu summa maksaa itsensä takaisin asiakkaiden tekemien tilausten muodossa.

Ellet ole kokenut koodari, sinun kannattaa siis harkita tarkkaan, haluatko uhrata omia, arvokkaita työtuntejasi verkkokaupan IT-puoleen.

7. Miten verkkokauppaa markkinoidaan?

Jotta verkkokauppa menestyy, sitä yleensä täytyy myös markkinoida. Hyvin harva verkkokauppa, jos yksikään, menestyy pelkän puskaradion avulla.

Verkkokaupan markkinointi on monipuolinen kokonaisuus, jossa luovuudelle saa antaa vallan. Tällä hetkellä suosituimpia markkinointitapoja ovat erilaiset sosiaalisen median markkinointikeinot kuten omien tilien avaaminen, sisällön tuottaminen tai yhteistyö vaikuttajien eli influensserien kanssa.

Markkinointia voi pitää myös taiteena, jossa uudet ideat nousevat aina arvoonsa. Ehkä sinun verkkokauppasi erottuukin kilpailijoistaan juuri siksi, että sen markkinointikanavat poikkeavat totutuista! Ehkä asiakaskuntasi ei olekaan aktiivinen sosiaalisessa mediassa vaan viettää aikaansa joillakin asiaan liittyvillä keskustelufoorumeilla. Tutustu asiakkaisiisi ja mieti, mikä puhuttelee juuri heitä.

Mitä seuraavaksi?

Kun verkkokaupan perustamisvaihe on ohi, alkavat sen ylläpitotoimet. Tekninen puoli vaatii vähäisiä töitä kuten päivitysten asentamista, mutta on tärkeää, että niistä huolehditaan ajallaan. Markkinointitoimiin sen sijaan voi käyttää vaikka koko työajan, sillä niiden saralla löytyy aina lisää tekemistä ja uutta kokeiltavaa.

Yleensä eniten aikaa vie tuotteiden käsittely ja lähettäminen, joten moni ulkoistaa sen mieluusti mahdollisimman pian. Apua tähän tarjoaa esimerkiksi verkkokauppojen logistiikkapalveluihin keskittynyt Pakettipiste.

Tärkeää on myös, että verkkokauppa pysyy ajan tasalla ja kehittyy asiakkaiden ostotoiveiden mukana. Ole valmis reagoimaan markkinoiden muutoksiin ja siihen, että asiakkaasi haluavatkin seuraavaksi jotakin uutta.

Kun verkkokaupan sivusto ja perusasiat on saatu kuntoon, sen ylläpito on parhaimmillaan mielenkiintoista ja palkitsevaa työtä, jossa verkkokauppias saa itse päättää aikatauluistaan hyvin vapaasti.