Kuutena päivänä viikossa
Aamuvarhaisella 5–9
Yrityspalvelu →
Tilaa uutiskirje →

Myyntijohtajan katsaus vuoteen 2023 ja kuluvan vuoden näkymät

Myyntijohtajan katsaus vuoteen 2023 ja näkymät kuluvaan vuoteen kertoo Pakettipisteen myyntijohtaja Erkki Vehman. Hän kertoo Pakettipisteen kasvaneen viime vuonna vahvasti.

Verkkokauppa tulee kääntymään kasvuun epävarmuudesta huolimatta. Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu nopeasti, kaupan on tärkeää huomioida muutos. Pakettipiste kasvoi viime vuonna vahvasti, kasvu jatkuu tänä vuonna.

Verkkokaupalle viime vuosi oli varmasti haastava. Kuluttajien kasvaneet kustannukset ja jatkunut epävarmuus vaikutti monien kuluttajien hankintoihin sekä pysäytti verkkokauppaa. Black Friday ja loppuvuosi antoivat kuitenkin myös positiivisia signaaleja. Verrattuna muuhun kauppaan ja kaupan eri toimialoihin verkkokauppa kuitenkin puolusti asemiaan kohtuullisesti.

Automaattiverkosto kasvoi edelleen

Pakettiautomaatti­verkostomme kasvoi viime vuonna ennätyksellinen laajaksi. Käyttöön saatiin lähes 700 automaattia. Uusien automaattien lisäksi kasvatimme olemassa olevien automaattien kapasiteettia reippaasti. Viime vuoden aikana yhteistyö käynnistyi uusien ketjujen kanssa pakettiautomaattien sijoittamiseksi, ja odotamme tästä vuodesta vahvaa laajentumisen vuotta.

Pakettiautomaattien kautta kulkeneiden pakettien määrä kasvoi viime vuoden aikana yli 20 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Black Fridayn jälkeen juhlistimme 15 miljoonan paketin rajan rikkoontumista. Pakettien määrä oli reilusti suurempi kuin tavoitteemme.

Tutkimustemme mukaan jopa 60 prosenttia kuluttajista haluaa ensisijaisesti paketin automaattiin: pakettiautomaatit ovat entistä halutumpi tapa verkko-ostosten noutamiseen.  Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu nopeasti. He arvostavat joustavaa, nopeampaa ja sujuvampaa asiointia. Kuluttajat ovat siirtäneet toimituksia palvelupisteistä automaatteihin ja päivittäisten rutiiniensa yhteyteen. Manuaalisten palvelupisteiden ruuhkautuneisuus oli esillä monessa mediassa joulun aikana.

Pakettipisteen automaattiverkosto kasvoi viime vuonna ennätyksellinen laajaksi.

Automaateille uusi hallintajärjestelmä

Pakettipiste otti viime vuonna käyttöön uutta teknologiaa pakettiautomaattipalvelujen kehittämiseksi. Rakensimme uuden automaattien hallintajärjestelmän, joka mahdollistaa useita uusia ratkaisuja. Pystymme luomaan uusia ratkaisuja esimerkiksi esteellisyyden huomioimiseksi. Voimme aikaisempaa nopeammin ja helpommin tuoda uusia innovaatioita palvelemaan kuluttajia: haluamme varmistaa entistä paremmin paketin toimittamisen juuri hänen haluamaansa automaattiin.

Tänä vuonna tuomme ulkotiloihin sijoitettavat automaatit uusien pakettiautomaattien valmistajien kanssa. Kaupan yksiköissä on entistä vaikeampaa löytää sisältä tilaa uusille automaateille, jonka vuoksi ulkotiloihin tai parkkihalleihin sijoitettavat automaatit mahdollistavat kysynnän mukaisen automaattiverkoston laajentamisen.  

Automaation suosio näkyy myös uusina innovaatioina. Entistä useampi kauppaketju käyttää pakettiautomaatteja omien verkkokaupan toimitusten noutamiseen omissa kivijalkakaupoissaan. Konseptia kutsutaan usein Click & Collect -palveluksi. Olemme rakentaneet näitä ratkaisuja usean asiakkaan kanssa mahdollistamaan parempaa monikanavaisuutta.

Kiireelliset ja varmat kuljetukset ovat monelle yritykselle elintärkeitä kertoo Pakettipisteen myyntijohtaja Erkki Vehman.

Asiakkaiden määrä kasvussa

Globaali maailmantilanne on aiheuttanut logistiikkaan paljon epävarmuutta. Toimitusketjuja on jälleen suunniteltu uusiksi, kun aikaisemmin kasvatettuja varastoja on purettu. Riskit kriisien vaikutuksille ovat kuitenkin edelleen suuria. Tämän vuoksi toimitusketjuja joudutaan jatkuvasti päivittämään.

Kiireelliset ja varmat kuljetukset ovat monelle yritykselle elintärkeitä. Niillä mitataan menestyminen markkinoilla ja lunastetaan asiakasodotukset. Tällaisten kuljetusten markkina muuttui loppuvuoden aikana nopeasti ja asiakkaat reagoivat muuttuneeseen tilanteeseen. Pakettipiste sai loppuvuoden aikana runsaasti uusia asiakkaita ja laajensi olemassa olevien asiakkaiden kanssa tehtävää yhteistyötä.

Pakettipiste on vahvistanut omaa kuljetusverkostoaan ja kasvattanut käyttämäänsä kapasiteettia. Olemme pystyneet säilyttämään aikaisemman yli 98 prosentin toimitusvarmuuden, vaikka kuljetusvolyymit ovat kasvaneet nopeasti. Asiakkaiden tarve joustaviin palveluratkaisuihin on säilynyt edelleen.

Kuljetusvolyymien kasvaessa olemme onnistuneet säilyttämään kuljetusten laadun.
Toimitusvarmuus on yli 98 prosenttia, vaikka kuljetusvolyymit ovat kasvaneet.

Vastuullisemmat kuljetukset kasvavat

Pakettipisteen matka jatkuu kohti vähäpäästöisempää tulevaisuutta. Vähennämme merkittävästi kuljetuksesta syntyviä päästöjä. Pakettipiste on jatkanut kuljetusten toteuttamista aikaisempaa ympäristöystävällisimmin lisäämällä sähköautojen lisäksi tavarapyörälähettejä sekä uusiutuvaa biopolttoainetta käyttäviä autoja. Pääkaupunkisedulla kaikki verkkokaupan paketit paketti­automaatteihin kuljetetaan sähköautoilla. Tänä vuonna sama kehitystyö jatkuu edelleen.

Pääkaupunkiseudulla verkkokaupan automaattipaketit kuljetetaan sähköautoilla.

Näkymät positiivisempia

Vuosi tulee olemaan kiireinen meille palvelun tuottajille ja asiakasyrityksille. Verkkokaupasta odotetaan positiivisempia uutisia. Toivottavasti kauppiaat uskaltavat hakea uusia ideoita markkinoiden laajentamiseen ja kansainvälistämiseen. Rohkeutta ja uskoa tarvitaan, että menestymme tulevaisuudessa. Haluamme tarjota Pakettipisteellä hyviä palveluja ja kattavia kokonaisratkaisuja verkkokaupan tarpeisiin.

Toivomme tästä vuodesta myös vilkasta ja kiireistäkin aikaa. Pakettipiste haluaa palvella mahdollisimman hyvin nykyisiä ja tulevia asiakkaita. Sen vuoksi tulemme vuoden aikana kertomaan aktiivisesti uusista asiakasratkaisuista, joita olemme toteuttaneet. Tähän on mahdollisuus muun muassa helmikuussa LOGY Conferencessa, jossa olemme mukana yhtenä yhteistyökumppanina. Toivottavasti tapahtumassa tavataan!

Toivomme vuodesta vilkasta ja kiireistä.

Usein kysyttyä

Kuinka saan yritykseni käyttöön Pakettipisteen kuljetuspalvelut?

Ota yhteyttä myyntiimme tarjouspyyntölomakkeen kautta ja katsotaan sinulle sopivin kuljetusratkaisu. Kuljetamme lähetyksesi aamuvarhain perille suoraan vastaanottajille tai automaatteihin.

Mitä kuljetuspalvelunne sisältää?

Kuljetamme lähetyksiä pienistä postilaatikosta mahtuvista isompiin lähetyksiin. Valitse yrityksesi tarpeisiin sopivin vaihtoehto palveluistamme. Kuljetamme lähetykset pääsääntöisesti noutoa seuraavana arkipäivänä koko maahan – täsmällisesti ja luotettavasti. Peruspalvelumme sisältää kuljetuksen lähettäjältä vastaanottajalle aikataulumme mukaisesti pääsääntöisesti aamuisin klo 9 mennessä. Täältä voit tutustua tarkemmin palvelujemme sisältöihin.

Mitä hyötyä Pakettipisteen kuljetuspalvelujen käyttämisestä on yritykselleni?

Ratkaisemme kuljetustarpeesi asiakaslähtöisesti ja joustavasti. Toimitamme lähetykset koko maassa aamuvarhain jopa kuutena päivänä viikossa. Meillä on vahva kokemus kuljetuspalveluiden tuottamisesta – olemme keskittyneet aikataulukriittisten tuotteiden jakeluun. Voit luottaa meidän olevan varhain liikkeellä.

Minkä verran Pakettipisteen kuljetuspalvelut maksavat?

Pakettipalvelujemme hinnat perustuvat valittuun palveluun, sovittuun volyymiin ja lähetysten painoon. Lähetysten painon määrittelyssä käytämme lähetyksen mitattua tilavuuspainoa tai lähetyksen nettopainoa. Ota yhteyttä myyntiimme tarjouspyyntölomakkeella – olemme sinuun yhteydessä pian!