Kuutena päivänä viikossa
Aamuvarhaisella 5–9
Yrityspalvelu →
Tilaa uutiskirje →

Amazon tulee – olethan valmis?

Amazonin rantautumisesta Suomeen on kohistu jo jonkin aikaa, mutta mitä verkkokauppamaailman suurimmasta uutisesta tiedetään tällä hetkellä? Teimme tilannekatsauksen asiaan ja annamme vinkit siihen, miten yrityksesi voi varautua Amazonin tuloon jo nyt.

Naapurimaamme Ruotsi on saanut nauttia Amazonin palveluista vuoden 2020 lopusta saakka, mutta milloin voimme odottaa maailman suurimman verkkokaupan saapuvaksi Suomeen ja muihin Pohjoismaihin? Tulevaa syksyä tarkempaa ajankohtaa ei ole vielä julkistettu, mutta varmaa on se, että Amazonin saapuminen Suomeen tulee vaikuttamaan mullistavasti monen yrityksen liiketoimintaan, toimintaympäristöön sekä kuluttajakäyttäytymiseen. Miten sinun yrityksesi voi varautua jo nyt Amazonin saapumiseen? Listasimme muutamia seikkoja, joita kannattaa huomioida omassa yritystoiminnassa hyvissä ajoin ennen Amazon saapumista Suomeen.

Lukemattomia mahdollisuuksia yrittäjille

Amazonin saapumiseen liittyvissä julkisissa keskusteluissa on annettu ymmärtää, että verkkojätin rantautuminen on herättänyt jo yrittäjien ja verkkokauppiaiden keskuudessa jopa ristiriitaisia ja jännittäviä tunnelmia. Yksi ydinkysymyksistä on lienee se, minkälainen vaikutus Amazonin saapumisella on omaan yritystoimintaan?

Ensinnäkin on hyvä huomioida, että Amazon tarjoaa markkinapaikan hyvin monenlaisille tuotteille, mikä luo yksityisyrittäjille ja verkkokauppiaille lukuisia mahdollisuuksia toimia. Itse asiassa koko Amazonin toiminta perustuu pienyrittäjien tarjontaan: jopa puolet sen valikoimista koostuu pienten toimittajien tuotteista

Minkälaisia vaihtoehtoja suomalaisella yrityksellä sitten on toimia Amazonin kanssa? Toimintatapoja on useita. Yritys voi myydä tuotteita kauppa-alustalla itse, tukkukauppana tai jälleenmyyjien kautta. Jos Amazon kauppapaikkana kiinnostaa, on hyvä pohtia jo etukäteen minkälaisia tuotteita aikoo siellä myydä, minkälaisella valikoimalla ja minkälainen valikoima voisi pärjätä kaikkein parhaiten?

Tuotteiden lisäksi on hyvä laatia etukäteen toimintastrategia mahdollisimman valmiiksi ja pohtia muun muassa seuraavanlaisia listaamiamme seikkoja. Lue vinkkimme siihen, miten valmistautua Amazonin tuloon kokonaisvaltaisesti.

Puolet Amazonin valikoimista koostuu pienten toimittajien tuotteista.

Vinkit verkkokauppiaille

On totta, että Amazonin tulo Suomen markkinoille tulee vaatimaan nopeaa reagointikykyä sekä pienyrittäjiltä että isommilta verkkokaupoilta. Yritysten tulee seurata markkinoiden aktiivisesti ja laatia toimintastrategiaa ennen Amazonin saapumista; mitkä ovat yrityksen maksuvalmiudet, miten taata palveluiden toimivuus, erottautua sekä löytää oma kohderyhmä loputtoman tuotevalikoiman Amazon-maassa. Tässä muutamia vinkkejä siihen, mitä verkkokauppiaan tulisi huomioida, kun hän valmistelee siirtymistä Amazonin kauppa-alustalle:

  • Tunne asiakasryhmäsi: perehdy asiakaspalautteeseen ja kehitä sitä mukaa kauppaasi. Seuraa, analysoi ja kehitä kauppaasi mainonnan tulosten, hakujen ja verkkokaupan käytön mukaan.
  • Tehokkuus: tämän päivän verkkoasiakas haluaa tehdä ostoksensa ja päätöksensä nopeasti. Varmista, että toiminnanohjausjärjestelmä, verkkokauppa ja toimitukset toimivat sujuvasti keskenään.
  • Tuotteet: Amazonissa voit käyttää apunasi tuotetiedon järjestelmää ollaksesi selvillä tuotetiedoista- ja videoista ja muusta teknisestä informaatiosta. Järjestelmän avulla pystyt olemaan myös suorassa yhteydessä Amazonin kauppa-alustalle.
  • Tarjoa alennuksia: Alennukset houkuttelevat luontaisesti asiakkaat aina paikalle. Asiakkaat myös herkästi vertailevat samojen tuotteiden alennuksia Amazonissa.
  • Panosta mainontaan: Selvää on, että Amazonin kaltaisella alustalla kilpailu on kovaa, joten mainontaan panostaminen kannattaa.
  • Arvostelut kunniaan: Amazonissa arvostelut ovat kauppiaalle elintärkeitä. Ihmiset tekevät niiden avulla nopeasti ostopäätöksiä ja ne vaikuttavat myös tuotenäkyvyyteen. Tarjoa aktiivisille arvostelijoille myös etuja.
  • Panosta logistiikkaan: Asiakkaat haluavat tuotteet nopeasti, hyvin pakattuina, paljon toimitusvaihtoehtoja pakettiautomaateista kotiinkuljetuksiin sekä kätevät palautuskäytännöt. Pakettipiste voi auttaa logistiikan ulkoistuksessa, silloin logistiikan ammattilaiset huolehtivat kaikista lähetyksiin liittyvistä seikoista.
Kohdistamalla valikoimasi tarkasti rajatulle segmentille voit avata markkinat aivan eri tavalla yrityksellesi.

Tutustu mainonnan mahdollisuuksiin

Jotta pärjää kilpailussa Amazonin verkkokauppamarkkinoilla, tulee kauppiaiden panostaa mainonnan työkaluihin. Avain siihen, miten saa näkyvyyttä erityisesti Amazonin etusivulla, riippuu täysin yrityksen sisäisestä mainonnasta. Sisäinen mainonta on avain näkyvyyteen erityisesti Amazonin etusivulla, mikä on kultaakin kalliimpaa, jotta erottautuu kilpailijoista. Hakukonenäkyvyys on siis olennaista.

Jos budjetti on pienempi, kannattaa siis panostaa Google- ja Facebook-mainontaan. Amazonin saapuessa isomman yrityksen on syytä laittaa markkinoinnissa iso vaihde päälle ja käyttää budjettia kaikkiin mahdollisiin markkinointikanaviin, kuten televisiomainontaan.

Oma verkkokauppa Amazoniin?

Jos kilpailuasetelma verkkojätin kanssa hermostuttaa, voit aina liittyä Amazon-jengiin. Varmasti tiedätkin jo, että Amazonin kauppa-alustalla toimii myös muita verkkokauppoja, jotka myyvät siellä tuotteitaan. Toki oman verkkokaupan siirto tarkoittaa sitä, että alustalla toimiminen on tehtävä Amazonin sääntöjen mukaisesti, mutta se on kaiken näkyvyyden arvoista. Voit käyttää Amazonia niin sanottuna houkuttimena omaan verkkokauppaasi, kun uteliaat potentiaaliset asiakkaat tarkastelevat valikoimaasi Amazonin alustalla.

Oman verkkokaupan sijoittaminen Amazonin alustalle tarkoittaa myös mahdollisuuksia laajentaa markkinoita maantieteellisesti ja löytyy asiakkaita myös Suomen tai Euroopan ulkopuolelta. Amazon voi toimia ikään kuin käyntikorttina potentiaalisille uusille asiakkaille, jotka eivät olisi löytäneet yritystäsi mistään muualta.

Amazon voi toimia käyntikorttina potentiaalisille uusille asiakkaille globaalisti.

Asiakas­tuntemus

Tuotteet

Logistiikka

Tarjoa kokonaisvaltaisia logistiikkapalveluita

Tämän päivän vaativat ostajat haluavat saada pakettinsa nopeasti toimitettuna. Yhdysvalloissa asiakkaat voivat saada tilauksensa Amazonin kautta jopa samana päivänä! Tähän ei välttämättä tarvitse Suomessa pyrkiä, mutta toimitusten tulee kuitenkin tapahtua vikkelästi. Jos oman yrityksen logistiikka ei ole vielä tarpeeksi tehokas, kannattaa sitä miettiä etukäteen.

Ulkoistamalla logistiikkapalvelut Pakettipisteelle ja kumppaneillemme Matkahuollolle ja DHL:lle, yrityksesi pystyy palvelemaan verkko-ostajia kokonaisvaltaisesti ja nopeasti myös Amazonin saapuessa markkinoille.  Muista, että korkea palvelutaso sekä toimitusten sujuvuus ja aikataulullinen tarkkuus ovat tärkeimpiä asioita useimmille verkko-ostajille. Panosta ostokokemukseen alusta loppuun!

Asiakkaat kiittävät ilmaisesta palautuksesta

Amazonin saapuessa Suomeen ja Pohjoismaihin voi olla odotettavissa lumipalloefekti. Kun valikoimaa on paljon, brändit tunnettuja ja logistiikkakin liikkuu sutjakasti, on palveltavina yhä vaativammat asiakkaat. Asiakaspalveluun kannattaa siis panostaa.

Mikä esimerkiksi on yrityksesi palautuspolitiikka? Asiakkaiden ja potentiaalisten sitoutuneiden verkko-ostajien sydämet on jo aiemmin saatu todistetusti voitetuksi tarjoamalla heille ilmaiset palautukset eikä Amazon ole tässä poikkeus. Vaikka taloudellisesti tämä voi olla pienemmälle yritykselle isompi kustannustekijä, on se kuitenkin sen arvoista. Ilmaisten palautusten tarjoaminen asiakkaillesi vilkastuttaa taatusti verkkokauppaasi, ja verkko-ostaja kiittää palaamalla takaisin yhä uudelleen.

Tämän päivän ostaja haluaa saada pakettinsa nopeasti toimitettuna.

Muista myös rajatut asiakasryhmät

Ei ole tuotetta, jota Amazonista ei saa. Ja usein kauppiailla on tarjolla samat tuotteet kuin muillakin. Oletko pohtinut, että tämä luo mahdollisuuden tarjota valikoimaa myös pienemmälle asiakasryhmälle? Kohdistamalla valikoimasi tarkasti rajatulle segmentille voi avata markkinat aivan eri tavalla yrityksellesi. Tee jotain eri tavalla, jotta et upottaudu massaan muiden samankaltaisten kauppiaiden sekaan.

Jos tuotteesi ovat täysin omaa käsialaasi ja sinulla on mahdollista esimerkiksi räätälöidä tuotteita asiakaskohtaisesti, voi tämä olla yrityksellesi merkittävä erottautumiskeino. Rajattu kohderyhmä myös puhuu puolestaan: yhteisöllisyys saa asiakkaat keskustelemaan toistensa kanssa ja suosittelemaan tuotteita toisilleen sekä saapumaan verkkokauppaasi ostoksille Amazonin kautta.

Toivomme, että näistä vinkeistä on sinulle hyötyä ja ne saivat pohtimaan omaa henkilökohtaista toimintastrategiaasi yrityksellesi.

Muista, että Amazonin saapuminen on Suomelle ja kotimaisille yrityksille valtava mahdollisuus, josta kannattaa ottaa kaikki irti – ja tämä onnistuu vain valmistamalla yrityksesi verkkojätin tarjoamalle näkyvyydelle ja markkinoille hyvissä ajoin!

Yhteistyöhön Pakettipisteen kanssa?

Pyydä tarjous

Usein kysyttyä

Missä Pakettipisteen automaatit sijaitsevat?

Automaattimme sijaitsevat kauppakeskuksissa, kaupoissa ja huoltoasemilla. Automaattejamme on jo yli 200 paikkakunnalla.

Missä on minua lähinnä oleva Pakettipisteen automaatti?

Voit tarkistaa sinua lähimmän automaattimme sijainnin kartasta, jossa pystyt hakemaan oman paikkakuntasi automaatit. Automaattiemme määrä kasvaa jatkuvasti. Onko sinulla mielessä sopiva paikka automaatillemme? Kerro se meille!

Pakettipisteen automaatin näyttö ei toimi. Miten toimin?

Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, jos automaatin näyttö ei toimi. Huollamme automaatin pikimmiten.