Kuutena päivänä viikossa
Aamuvarhaisella 5–9
Yrityspalvelu →
Tilaa uutiskirje →

Toimitukset takkuaa Kiinasta, mikä avuksi?

Verkkokaupan pitkän linjan konkari Ville Majanen kertoo artikkelissa vinkkejä verkkokauppiaille miten selviytyä nousevien kustannusten ja saatavuushaasteiden keskellä. Nykyisin Ville Majasen perustama e-Ville on osa Verkkokauppa.comia.

Maailmalta kantautuvat uutiset ovat aiheuttaneet viime vuosina verkkokauppiaille harmaita hiuksia. On ollut niin Suezin kanavassa poikittain olleita rahtilaivoja, koronasulkuja, konttipulaa, matkustusrajoituksia, raaka-aine- ja komponenttipulaa, valuuttakurssien vaihteluita, Ukrainan sotaa, Googlen/Applen päivityksiä, polttoaineiden hinnannousuja ja onpa tässä kuulunut harmitusta myös myöhässä olevasta keväästä verkkokauppiaiden puheissa. Verkkokaupan logistiikka vaatii paljon.

Miten on mahdollista varautua

näihin kaikkiin yllättäviinkin muutoksiin

ja navigoida muuttuvassa maailmassa?

Näkymät Kiinassa

Suuri osa maailman ja varmasti myös meidän suomalaisten verkkokaupoissa myytävistä tuotteista tulevat Kiinasta. Sikäli kaikki tuotanto- ja toimitushäiriöt, sekä EUR-, USD- / CNY-valuuttamuutokset vaikuttavat meidän toimintaamme. Viime vuosina matkalla on ollut tosiaan useita mutkia tai toiminnan yllä tummia pilviä, mitkä on lähes kaikki alkuunsa ainakin leimattu tilapäisiksi häiriöiksi.

Näistä kuitenkin muutamat häiriöt tuntuvat viipyvän arjessamme sitkeästi.

Kiinassa muun muassa Shanghain alueella on mittavat koronasulut sekä erittäin tiukka ulkomaalaisten vierailijoiden karanteeni- ja viisumipolitiikka nyt viimeisimpinä esimerkkeinä. Tänä keväänä oman painajaisensa toivat paitsi kaupallisessa- myös inhimillisessä mielessä Venäjän aloittama hyökkäyssota Ukrainaan ja sen myötä tulleet häiriöt Kiinasta Suomeen suuntautuvalle, normaalisti Venäjän ilmatilassa operoivalle lentoliikenteelle.

Maailman tuotanto- ja logistiikkaketjujen turbulensseissä voittajia ovat varmasti paikalliset laadukkaat toimijat ja asiantunteva suomenkielinen asiakaspalvelu.

Mitä olisi hyvä ottaa huomioon?

Kuinka sitten selviytyä oman liiketoiminnan tai tuotteiden nousevien kustannusten ja saatavuushaasteiden keskellä? Ensimmäinen steppi on mahdollisten ongelmien tai uhkien tunnistaminen. Voi olla hyvä tehdä nykyisen liiketoiminnan SWOT-analyysi ja kirjata ylös kaikki mieleen tulevat potentiaaliset riskit tai uhat. Aloittaa kriittisimmistä ja todennäköisimmistä päättäen lista pienempiin huoliin tai epätodennäköisiin paikallisiin häiriöihin.

Listan valmistuttua on hyvä kirjata toimenpiteet, joilla

  • uhkakuvien toteutumista voi seurata, jotta niihin voi reagoida mahdollisimman nopeasti
  • laatia toimenpidesuunnitelma ongelmien ennaltaehkäisyn varalle tai haittojen minimoimiseksi.

Kiinaan tai ylipäätään toimitusketjujen häiriöihin varautumisessa olisi hyvä pyrkiä mallintamaan tai ennustamaan tulevaa kysyntää mahdollisimman tarkkaan tai hahmottaa tilannetta erilaisten pessimistinen/neutraali/optimistinen -skenaarioiden kautta.

Tyypillisesti toimitushäiriöissä on kolme käytännön vaikutusta:

  • tärkeän tuotteen valmistaminen tai saatavuus loppuu kokonaan
  • tuotteen toimituksiin tulee viiveitä
  • tuotteiden sisäänostohinnat nousevat

Ykköskohtaan varautumisessa olisi hyvä selvitää korvaavia tavarantoimittajia tai tuotteita. Kaikkia munia ei ole hyvä pitää samassa korissa. Kakkoskohtaan, toimitusviiveisiin voi varautua tekemällä Black Friday- tai muuhun kampanjaan liittyvät tilaukset hyvissä ajoin etukäteen.

Nousseisiin sisäänostokustannuksiin voi varautua esimerkiksi selvittämällä olisiko omissa jälleenmyyntihinnoissa nostovaraa esimerkiksi kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna tai löytyisikö tavarantoimittajilta vaihtoehtoisia halvempia malleja.

Ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin?

Maailman tuotanto- ja logistiikkaketjujen turbulensseissä voittajia ovat varmasti paikalliset laadukkaat toimijat ja asiantunteva suomenkielinen asiakaspalvelu. Vaikka maailmantilanne hirvittääkin on meidän verkkokauppiaiden hyvä kuitenkin ottaa syvä hengitys sisään ja käydä läpi vielä omat kilpailuetumme: nopeat toimitukset läheltä asiakkaita ja asiantunteva suomenkielinen asiakaspalvelu sekä mutkattomat palautus-, huolto- ja takuuprosessit. Keskittyminen hyvään asiakaskokemukseen ja tyytyväisiin asiakkaisiin on varmasti investointi, mikä kannattaa kaikissa olosuhteissa.

Meidän verkkokauppiaiden hyvä ottaa syvä hengitys sisään
ja käydä läpi vielä omat kilpailuetumme.

Yhteistyöhön Pakettipisteen kanssa?

Pyydä tarjous

Usein kysyttyä

Missä Pakettipisteen automaatit sijaitsevat?

Automaattimme sijaitsevat kauppakeskuksissa, kaupoissa ja huoltoasemilla. Automaattejamme on jo yli 200 paikkakunnalla.

Missä on minua lähinnä oleva Pakettipisteen automaatti?

Voit tarkistaa sinua lähimmän automaattimme sijainnin kartasta, jossa pystyt hakemaan oman paikkakuntasi automaatit. Automaattiemme määrä kasvaa jatkuvasti. Onko sinulla mielessä sopiva paikka automaatillemme? Kerro se meille!

Pakettipisteen automaatin näyttö ei toimi. Miten toimin?

Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, jos automaatin näyttö ei toimi. Huollamme automaatin pikimmiten.