Toimitukset kuutena päivänä viikossa
Aamuvarhaisella 5–9
Asiakaspalvelu 0800 94 020

Logistiikka-alan LOGY-Conference 3.–4.2.2022 →

Palvelut verkkokauppiaille

Verkkokauppa-alalla mennään niin sanotusti myynti edellä, eli myyntiin ja markkinointiin sijoittaminen kannattaa. Monessa kasvavassa verkkokaupassa käy kuitenkin niin, että tuotteiden käsittelyyn liittyvät rutiiniluontoiset asiat vievät kaiken ajan, eikä kauppias ehdi panostamaan myyntiin haluamallaan tavalla. Ratkaisu ongelmaan on varaston ja logistiikan ulkoistaminen.

Verkkokaupan logistiikan ulkoistaminen tarkoittaa kauppiaalle suurta säästöä työtunneissa ja kiinteissä kuluissa, mutta se herättää myös paljon kysymyksiä, kun oman kaupan varasto siirtyy toisten käsiin. Säilyykö oman verkkokauppasi ilme myös pakkauksissa? Mitä varastolla tapahtuu, kun asiakas lähettääkin tuotteen takaisin? Tässä tekstissä vastaamme muun muassa näihin kysymyksiin.

Esittelemme myös oman toimintamme hyödyt ja sen, mitä ulkoistamisketju oikeastaan sisältää. Mikä kaikki siirtyy ulkoisen varaston hoidettavaksi, ja mitä hyötyä siitä sitten on? Kerromme myös muutamia tärkeimpiä etujamme asiakastyytyväisyytesi varmistamiseksi. Tiesitkö esimerkiksi, että asiakkaasi voivat saada tilauksensa kauttamme jo seuraavana aamuna?

Kaikkea ei kannata tehdä itse.
Ulkoistamalla rutiinit sinun on mahdollista saada myynti hurjaan kasvuun.

Mitä verkkokaupan varaston ja logistiikan ulkoistaminen käytännössä tarkoittaa?

Varsinkin pientä verkkokauppaa pyörittävät yrittäjät ovat tottuneet tekemään kaiken itse: tuotteiden tilaamisen, säilyttämisen, pakkaamisen, lähettämisen, markkinoimisen ja niin edelleen. Vaikka toiminta olisi vielä pientä, arjen työ saattaa nopeasti käydä liian kiireiseksi – ja se taas tarkoittaa, ettei kauppa pääse kasvamaan.

Jos sinä verkkokauppiaana pohdit, mistä saisit lisää tunteja päivään, varaston ja logistiikan ulkoistaminen on luonteva askel, joka vie pitkälle eteenpäin.

Pakettipiste tarjoaa kattavia palveluita, jotka helpottavat sinun tai tiimisi arkea huomattavasti. Käytännössä palveluidemme avulla kauppias itse voi keskittyä kolmeen verkkokaupan tärkeimpään osa-alueeseen: liiketoiminnan kehittämiseen, markkinointiin ja yhteydenpitoon asiakkaiden suuntaan.

Varaston ja logistiikan ulkoistaminen tulevat ajankohtaisiksi erityisesti silloin, kun verkkokauppa hakee isoa kasvua pienellä työntekijämäärällä. Ulkoistamalla rutiinitoimet sinun on mahdollista saada myynti hurjaan kasvuun.

Olemme erityisen tyytyväisiä järjestelmäämme, mihin päivittyvät kaikki tarvittavat tiedot sekä varaston että verkkokauppiaan nähtäville. Ostotilaukset, tuotetilaukset, vastaanottoilmoitukset ja asiakaspalautukset – kaikki pysyvät ajan tasalla siitä, missä mennään.

Työvaiheet ulkoistetussa varastossa

Esimerkiksi varastolle saapuvan ostoerän läpikäyminen ja hyllyttäminen on aikaa vievää puuhaa. Asiakkailtamme se sujuu kuitenkin näppärästi minuuteissa, kun tarvittavat tiedot voi vain tarkistaa järjestelmästä, ja me hoidamme muut työvaiheet.

Tässä ovat ne kaikki työt, verkkokauppias voi viivata yli omalta tehtävälistaltaan, kun verkkokauppa ulkoistetaan:

Tuotteiden vastaanotto ja varastointi. Verkkokauppias tekee ostotilauksen järjestelmään, ja se saapuu suoraan varastolle. Tarkastamme tuotteet ja siirrämme ne keräilyreitin varrelle hyllyihin tai lavapaikoille. Saldot päivittyvät järjestelmään.

Keräily ja pakkaaminen. Järjestelmään tallentuneet tiedot keräiltävistä tuotteista välittyvät suoraan varastolle, missä ne keräillään ja pakataan. Palveluun kuuluvat vakioidut lähetyspussit ja laatikot. Monet asiakkaistamme suosivat palvelua, jossa käytämme verkkokauppiaan omilla logoilla varustettuja pakkausmateriaaleja – ja miksi ei? Verkkokaupan logo paketissa on loistava tapa lisätä bränditietoutta ja saada asiakkaat muistamaan sinun kauppasi.

Tilausten toimittaminen. Asiakas valitsee ajankohdan ja toimitustavan, ja valitsemamme kuljetusyhtiöt hoitavat tilauksen perille. Olemme saaneet paljon kiitosta ripeistä toimituksistamme, eikä ihme. Nopein toimituksemme on perillä pakettiautomaatissa ennen kello yhdeksää seuraavana aamuna.

Asiakaspalautukset. Tuotteet rekisteröidään, tarkastetaan ja palautetaan hyllyyn, mikäli tuote on myyntikelpoinen.

Lisäpalvelut. Tarjoamme erikseen tuotevalokuvausta, tarroitusta, sarjanumerointia ja päivämäärämerkintöjä.

Mittavia säästöjä laadusta tinkimättä

Ostopalveluiden käyttö tai työntekijän palkkaaminen nähdään usein ensisijaisesti kuluna. Näin ei kuitenkaan ole, vaan esimerkiksi huolellisesti suunnitellut ulkoistustoimenpiteet ovat totta kai sijoitus, joka maksaa itsensä takaisin.

Pitkällä tähtäimellä suurin hyöty syntyy tietysti siitä, että myynti pääsee kasvamaan paljon entistä suuremmaksi. Jo ennen sitä Pakettipisteen palveluiden hyödyttää verkkokauppaa, sillä varastointiin ja logistiikkaan kuluu entistä vähemmän rahaa.

Pystymme tarjoamaan käsittelyyn liittyviä palveluita edullisesti suhteessa siihen, miten paljon verkkokauppiaan aikaa säästyy. Näin käy, koska pystymme tekemään rutiiniluontoiset asiat tehokkaammin, kuin mihin verkkokauppias itse koskaan kykenisi.

Säästöä syntyy myös esimerkiksi seuraavien asioiden takia:

  • Et tarvitse omaa varastoa etkä joudu maksamaan siitä vuokraa tai muita kuluja
  • Kuljetuspalvelut hoituvat kauttamme edullisemmin
  • Et joudu maksamaan ajasta työntekijöille tai tinkimään omasta aikataulustasi

Ulkoistamalla ison osan verkkokaupan rutiinitöistä pääset myös eroon monesta jokapäiväisestä vastuusta ja muistamista vaativasta tehtävästä. Kun jätät yksittäisten pakettien käsittelyn Pakettipisteen huoleksi, saat hengähdyshetkiä omaan päivääsi.

Tunnemme sinun kauppasi

Kun verkkokauppasi on aika ottaa seuraava askel toiminnassaan ja ulkoistaa logistiikka, on tärkeää pitää huolta siitä, että varastonhoidonkin laatu säilyy. Me Pakettipisteellä olemme varmistaneet, että niin myös tapahtuu.

Nimeämme omista riveistämme asiantuntijan sinun kaupallesi. Yhteyspäällikkönä hän on se henkilö, jonka puoleen voit kääntyä minkä tahansa mieltäsi askarruttavan kysymyksen kanssa. Samalla hän toimii meidän päässämme sinun kauppasi asiantuntijana, ikään kuin oikeana kätenäsi.

Tämä on ollut yksi merkittävimmistä asiakastyytyväisyyttä nostavista palveluistamme. Erityisesti aloittelevat verkkokauppiaat hyötyvät siitä, että heillä on yhteyshenkilö, joka neuvoo niissä monenkirjavissa kysymyksissä, joita verkkokaupan perustamisessa ilmenee. Yhteyspäälliköt osaavat vastata esimerkiksi tuotenimikkeiden perustamiseen, osto- ja myyntitilausten tallentamiseen järjestelmässä sekä palautusten seurantaan liittyviin kysymyksiin.

Kanssamme et suinkaan luovu varastosi hallinnasta tai luovuta päätäntävaltaa meille. Helppokäyttöisellä järjestelmällämme luot uusia tuotteita, poistat vanhoja, tallennat osto- ja myyntitilaukset ja seuraat tuotteiden saldoja. Saat lisäpalveluna käyttöösi myös päivämääräseurannan, jonka dataa analysoimalla voit löytää uusia säästö- tai kehityskohteita.

Ulkoistamalla logistiikkasi ammattilaisille jätät verkkokauppasi varaston osaaviin käsiin, ja voit huoletta suunnata oman aikasi kaupan kehittämiseen ja sen tulevaisuuden suunnitteluun.

Asiakaspalvelun laadun varmistus

Kun ulkoistat logistiikkasi, ulkoistat myös merkittävän osan asiakaspalvelurutiiniasi. Yksi osa tätä rutiinia on nopeus tavaroiden toimituksessa. Verkkokauppojen asiakkaat ovat viime vuosina tottuneet yhä parempiin palveluihin, ja nykyään he toivovat totta kai nopeaa kuljetusta mahdollisimman edullisesti. Logistiikkaan erikoistuneilla yrityksillä kuten Pakettipisteellä on paremmat mahdollisuudet neuvotella hyvät kuljetussopimukset kuin yksittäisillä, pienillä verkkokaupoilla.

Asiakkaamme saavat koko jakeluverkostomme käyttöönsä. Se tarkoittaa kattavaa pakettiautomaattien verkostoa ja ketteriä kuljetuspalveluita. Se tarkoittaa, että tilaukset saatetaan toimittaa automaatteihin jo seuraavana päivänä, ennen kello yhdeksää aamulla. Koko maassa. Toimitamme kotiin, toimipaikkaan tai noutopisteeseen tarpeen mukaan.

Palveluumme sisältyy lähetystunnus tekstiviestillä, jonka vastaanottaja saa puhelimeensa. Järjestelmäämme kirjautuu automaattisesti tieto lähetystunnuksesta ja vastaanottokuittauksesta. Käyttämämme kuljetusliikkeet toimittavat asiakkaidesi tilaukset ympäri maailmaa.

Toinen olennainen osa on asiakaspalautusten käsittely. Me rekisteröimme palautukset heti, kun ne ovat saapuneet, ja palautamme myyntikuntoiset tuotteet varastoon. Järjestelmämme lähettää kaiken palautuksiin liittyvän tiedon verkkokauppiaan sähköpostiin.

Säästät aikaa ja resursseja

On kasvun kannalta upeaa, kun verkkokauppasi myynti kasvaa niin, että tilausten pakkaamiseen ja lähettämiseen tarvittava aika alkaa olla kortilla. Se tarkoittaa sitä, että olet onnistunut kannattavan verkkokaupan perustamisessa.

Kun joudut vähentämään tunteja esimerkiksi asiakkaiden viesteihin vastaamisesta, on tullut aika tehdä ulkoistamispäätöksiä. Verkkokauppiaan on osattava priorisoida oma ajankäyttönsä.

Logistiikka on ajallisesti – sekä tilallisesti – vaativimpia tehtäviä verkkokaupassasi. Varastonhoidon tehtäviin kuuluu paljon rutiinia, eikä se yleensä vaadi juuri kauppiaan läsnäoloa. Siksi logistiikka on usein ensimmäinen vaihtoehto, kun verkkokaupan työtehtäviä aletaan ulkoistaa. Antamalla varastonhoidon ammattilaisten käsiin säästät merkittävästi omaa aikaasi.

Varastotilat myös maksavat. Vuokravaraston kulut ovat kiinteät, oli myyntiä tai ei. Kun lisätään vielä mahdollisten apukäsien perehdyttäminen ja palkkaaminen yllättävien myyntipiikkien aikana, kulut vain kasvavat. Myynnin kasvaessa äkillisesti ei kauppiaalla myöskään ole aikaa jäädä perehdyttämään keräilijöitä, sillä jäähtynyttä rautaa on myöhäistä takoa.

Ammattilaisten hoitamassa varastossa tilat ja työtunnit skaalautuvat myyntisi mukaan. Myyntikäyrän jyrkkiin nousuihin pystytään varastossa reagoimaan niin nopeasti, että aallonharjalla myös pysytään. Yhtä lailla hiljaisemmat kaudet tarkoittavat vain sitä, että myös varastosi kulut laskevat. Tämä on erityisesti pienten, aloittelevien verkkokauppojen kannalta suuri etu, sillä varaston kulut kasvavat vasta, kun myyntikin kasvaa.

Anna verkkokaupallesi mahdollisuus yltää yhä korkeammalle

Hetki, jolloin oman verkkokaupan kaikki langat eivät enää olekaan omissa käsissä, voi tuntua haastavalta. Se on kuitenkin välttämätön askel verkkokaupan kasvun polulla.

Pakettipisteen asiakkaana voit itse kantaa vastuun juuri niistä asioista, jotka ovat sinulle tärkeimpiä. Pääset itse huolehtimaan siitä, miten verkkokauppasi markkinointi toteutetaan ja millaisia tuotteita siellä tarjotaan – niistä ydinkysymyksistä, jotka erottavat sinun kauppasi muista. Samalla me huolehdimme siitä, että oikeat ihmiset saavat oikeat tuotteet verkkokaupastasi.

Voimme ottaa vastuullemme myös vain osan varastointiin ja logistiikkaan liittyvistä työtehtävistä. Räätälöimme palveluitamme asiakkaidemme tarpeiden mukaan.

Ota yhteyttä!

Voisimmeko auttaa verkkokauppasi kanssa? Kerromme mielellämme lisää. Jätä yhteydenottopyyntö, vastaamme mahdollisimman pian!

Täytätkö, kiitos!
Täytätkö, kiitos!
Tarkistatko osoitteen?